De Uithoflijn opende vorig jaar, na forse kostenoverstijgingen en enige vertraging ANP

De gemeente Utrecht wil de komende jaren twee nieuwe tramlijnen en een nieuw treinstation aan de zuidoostkant van de stad bouwen. Daarvoor vragen de gemeente en de provincie 2,1 miljard uit het Nationaal Groeifonds. De ov-investeringen moeten het autoverkeer en de druk op buslijnen verminderen.

De gemeente Utrecht presenteert de mobiliteitsplannen komende week.

Volgens de plannen wordt het bestaande station Utrecht Lunetten omgebouwd tot een intercitystation en uitgebreid met een perron aan de spoorlijn richting Arnhem. Daarmee moet Utrecht Centraal worden ontlast, omdat reizigers tussen het zuidoosten van de stad en Gelderland en Noord-Brabant via het nieuwe intercitystation zullen reizen.

Tramplannen

Daarnaast moet het tramnetwerk in het zuidwesten van de stad worden uitgebreid, met onder meer de zogeheten Merwedelijn. Die moet de autovrije nieuwbouwwijk Merwede, waar 10.000 woningen zijn gepland, ontsluiten. Ook moet de recent opgeleverde tramlijn naar het Utrecht Science Park, voorheen De Uithof, worden verlengd naar Zeist.

Vorig jaar pleitte een lobbygroep van 25 verkeers- en vervoersorganisatie voor een ondergrondse tram onder de binnenstad, maar dat voorstel lijkt niet in de plannen terug te komen.

De ontwikkeling van de Uithoflijn ging gepaard met vertragingen en forse kostenoverschrijdingen. De aanvankelijk geraamde kosten van 312 miljoen euro stegen tot ruim een half miljard. Daarmee zou de lijn een van de duurste tramlijnen per meter ter wereld zijn. Uit een kritisch onderzoeksrapport kwam naar voren dat de gemeente en provincie slecht samenwerkten en de gemeenteraad onvoldoende werd geïnformeerd.

Meer ov-plannen

Het Nationaal Groeifonds is door de ministers Wiebes (Economische Zaken) en Hoekstra (Financiën) in het leven geroepen om onder meer de infrastructuur van Nederland te versterken. Er komt uiteindelijk 20 miljard euro beschikbaar. Een onafhankelijke commissie moet beoordelen welke plannen het geld zouden moeten krijgen, waarna het kabinet het laatste woord heeft.

Verschillende steden en regio's zijn bezig (infra)plannen te ontwikkelen waarvoor het groeifonds aangewend kan worden. Zo hoopt de vertrekkende Amsterdamse verkeerswethouder Sharon Dijksma miljarden uit het fonds te halen voor uitbreiding van het metronetwerk. Ook voor een nieuwe spoorlijn tussen Groningen en Lelystad wordt naar het fonds gekeken.

STER reclame