NOS Wielrennen

'Motivering bij straf Groenewegen ontbreekt, UCI moet helderheid geven'

Traksel: 'Ben bang dat straf Groenewegen nattevingerwerk is geweest'

Wielrenner Dylan Groenewegen kreeg deze week een forse straf opgelegd voor de valpartij die hij in augustus veroorzaakte in de Ronde van Polen, waarbij Fabio Jakobsen ernstig gewond raakte. Een schorsing van negen maanden werd nog niet eerder uitgesproken voor een dergelijke actie van een sprinter.

Het leidde al tot gefronste wenkbrauwen bij enkele oud-renners. En ook bij Marjan Olfers, hoogleraar sport en recht. Over de motivering van deze sanctie van de internationale wielerunie UCI is namelijk niks bekend.

"Dat baart me wel zorgen, want in het recht is transparantie heel belangrijk. Je moet goed kunnen volgen wat precies de motivering is en welke juridische grondslagen aan de straf ten grondslag liggen. Waarom een bepaalde sanctie is opgelegd", aldus Olfers.

Marjan Olfers, hoogleraar sport en recht

Volgens Olfers is het nu vooral gissen naar de motivering. "Er kunnen een aantal zaken meegenomen zijn, bijvoorbeeld de fysieke schade, maar ook het imago van de sport. Óf dat allemaal is meegewogen en in welke mate, weten we nu niet. Daar zou de UCI gewoon helderheid over moeten geven."

Olfers noemt het niet meer van deze tijd dat tuchtrechtszaken niet openbaar worden gemaakt. "In het voetbal is er bijvoorbeeld al veel meer transparantie. Zeker als het gaat om uitspraken. Je kunt gewoon alles downloaden."

Houvast

Bobbie Traksel, voorzitter van de Nederlandse Vakbond van Beroepswielrenners (VVBW), vindt de straf van negen maanden schorsing voor Groenewegen eveneens fors.

"Maar ik kan leven met negen maanden als het een rechtmatige straf is die altijd op dezelfde manier wordt uitgesproken. Je moet wel houvast hebben, zodat je weet wat de mogelijke gevolgen zijn (qua straf, red.) als je de deur dichtgooit in een sprint."

Bobbie Traksel

"Uiteindelijk is het altijd nattevingerwerk geweest", zegt Traksel. "En ik ben een beetje bang dat dit ook een beetje nattevingerwerk is geweest. De UCI is vogelvrij om te doen wat ze willen. De ene keer bestraffen ze iemand door hem te declasseren, de andere keer halen ze iemand uit koers en nu wordt er iemand voor negen maanden geschorst..."

Rol van de UCI

Olfers kijkt kritisch naar de rol van de UCI in deze zaak en niet alleen waar het gaat om de straf voor Groenewegen. "In de finale in Polen stonden hekken. Wie hebben die geplaatst? Stonden die goed? De UCI heeft dus ook zelf een rol gehad, zeker in de ernst van de gevolgen. De wielerunie behoort de veiligheid van de renners te borgen en daar valt echt wel wat op af te dingen."

Traksel heeft net als Olfers ook zijn twijfels over de voorbereidingen in Polen. "De veiligheid van het parcours is ook belangrijk. De UCI zendt naar dit soort koersen een verantwoordelijke die de parcourscheck doet, maar ze pakken enkel het rondeboek erbij en that's it."

Toch kan de rol van de wielerunie in het voortraject niet worden beoordeeld. "Die valt buiten het tuchtrecht, omdat het tuchtrecht zich enkel richt op de renners", legt Olfers uit.

"Maar de renners zouden de UCI wel aansprakelijk kunnen stellen. Dan kun je zeggen: 'beste UCI, u heeft niet goed gehandeld in het nakomen van alle veiligheidsregels en de normen van fatsoen. Daarmee is de ernst van de gevolgen veel groter geworden dan wanneer u dat wel had gedaan.'"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl