NOS Wielrennen

Vos en Jumbo-Visma voor nieuw wielerhoofdstuk: 'Het team zit vol ambitie'

Jumbo-Visma komt met vrouwenploeg, Vos wordt blikvanger

Het nieuws hing al even in de lucht, maar is nu officieel: Jumbo-Visma begint een vrouwenploeg in het wielrennen. Met Marianne Vos als uithangbord wil de formatie onder leiding van ploegleider Esra Tromp in het spoor treden van de mannenploeg, die in de laatste jaren is uitgegroeid tot één van de toonaangevende teams in het peloton.

Vos is in haar nopjes met de nieuwe ploeg. "Heel mooi dat een team als Jumbo-Visma in het vrouwenwielrennen stapt. Ik wist al dat er plannen waren om een vrouwenteam te starten. Toen ging de telefoon met de mededeling dat er interesse was en die was wederzijds. Zo is het balletje gaan rollen."

Vos vol ambitie

Naast Vos bestaat de ploeg vooral uit jonge, veelbelovende rensters. Gelet op haar rijk gevulde prijzenkast en de schat aan ervaring waarover ze beschikt, lijkt voor Vos dus een dubbelrol te zijn weggelegd binnen het team: enerzijds de kopvrouw die voor de successen moet zorgen, anderzijds de mentor die de jeugdige rensters wegwijs moet maken in het profcircuit.

Vos: "Ik heb de ambitie om het maximale uit mezelf te halen. En ik denk dat het team ook vol met die ambitie zit. Daarnaast kennen we Jumbo-Visma allemaal als een goed gestructureerd team. Het is prachtig om daar deel van uit te maken en samen te proberen naar de top te komen. En natuurlijk wil ik mijn ervaring delen en van elkaar leren."

Het eerste seizoen zullen de vrouwen van Jumbo-Visma nog aantreden als continentale ploeg, het niveau onder de Women's WorldTour. De regelgeving van de UCI staat namelijk niet toe dat een nieuwe ploeg direct tot de World Tour toetreedt. Gevolg daarvan is dat de ploeg niet automatisch startgerechtigd is voor de belangrijkste koersen.

In de praktijk verwacht Vos echter weinig problemen. "Als je goed genoeg bent, als je de namen hebt en laat zien dat je erbij hoort, mag je ook de grote wedstrijden rijden."

Geen Van der Breggen en Van Vleuten

Vos is vooralsnog de enige grote naam in het shirt van Jumbo-Visma. De ploeg deed wel degelijk pogingen andere Nederlandse sterren te halen, maar Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten lieten zich niet strikken. Vos is niettemin tevreden met de samenstelling van de ploeg.

"Ik denk dat het een mooi en uitgebalanceerd team is. Een mix van voldoende ervaring, jeugd, potentie en ambitie. Daarbij denk ik dat het mooi is dat de krachten verdeeld zijn over meerdere teams. Daar krijg je mooiere competitie van. Goed voor ons en de fans."

Zelf fietst de 33-jarige Vos al bijna vijftien jaar rond in het peloton, maar ze denkt nog lang niet aan afscheid nemen. "Natuurlijk weet ik dat een topsportcarrière eindig is. Maar zolang ik kan genieten en de motivatie voel die ik nu heb en op het hoogste niveau meedoe, doe ik dat heel graag."

'Bouwen, ontwikkelen, doorgroeien'

Richard Plugge, algemeen directeur van Jumbo-Visma, hoopt dat de vrouwen dezelfde route kunnen afleggen als de mannen in de voorbije jaren hebben gedaan. Dat wil zeggen: met jonge talentvolle renner gestaag doorgroeien naar een ploeg van wereldniveau. "We willen bescheiden beginnen en eerst ervaren hoe deze wereld in elkaar zit. Daarna bouwen, ontwikkelen en doorgroeien. Daar willen we het verschil mee maken", schetst Plugge.

Binnen het schaatsen beschikt Jumbo-Visma met Sven Kramer, Antoinette de Jong, Patrick Roest en Carlijn Achtereekte al over toppers bij de mannen en vrouwen. "Binnen het wielrennen ontbrak het nog aan een vrouwenploeg", aldus Plugge. "We wilden ons team graag uitbouwen binnen de sport, dus was een vrouwenploeg een logische keuze."

Ambitieuze Plugge: 'Kunnen jonge rensters nu ook naar de top brengen'

Pijler onder beide wielerploegen is de Academy van Jumbo-Visma. "Daar proberen we jongens en meisjes te verleiden om te gaan wielrennen. Voorheen konden alleen de jongens bij ons doorgroeien naar de top. Dat kan nu bij de meisjes ook. Voor mij is het project geslaagd wanneer we jonge vrouwen naar de top kunnen begeleiden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl