Warmerdam en Mahi vieren het doelpunt tegen RKC Waalwijk ANP

De traditionele topdrie aanvallen, stadion Galgenwaard kopen en samenwerken met Utrechtse sportverenigingen. Het zijn de jongste ambities van FC Utrecht.

"Anderhalf jaar geleden zijn we aan de gang gegaan om op papier te zetten hoe we de club een stap verder willen krijgen", vertelde algemeen directeur Thijs van Es woensdagavond in Langs de Lijn En Omstreken.

Daarmee doelde de directeur echter niet alleen op voetbalgebied, maar ook op het vlak van commercie, marketing en maatschappelijke betrokkenheid. "Daar hebben we brandstof voor nodig en dat begint vaak met geld", aldus Van Es.

Eljero Elia koos verrassend voor FC Utrecht ANP

En dat is er inmiddels, want de club uit de Domstad heeft met zes nieuwe investeerders - waarvan één miljardair - én een nieuwe grote hoofdsponsor (T-Mobile) een flinke slag geslagen. Investeerders die ook wel heil zien in de grote plannen van FC Utrecht.

Papendal in Utrecht

Van Es ziet vooral mogelijkheden in de gebiedsontwikkeling rondom stadion Galgenwaard. "Financieel gezien heeft Utrecht daar veel aan. Je kunt partners aan je binden die zich niet per se met voetbal willen verbinden, maar wel met topsport in de regio."

Samenwerken tussen de Utrechtse sportverenigingen. Dat is waar het om draait. In de buurt van de Galgenwaard alleen al vind je atletiekvereniging Hellas, hockey- en voetbalclub Kampong, een waterpolovereniging en een volleybalclub.

En dus is, gesteund door de gemeente, het startsein voor een sportcampus in de wijk Maarschalkerweerd in Oost afgegeven. In de volksmond wordt het al het Utrechtse Papendal genoemd. Er is een prijsvraag uitgeschreven die een naam moet opleveren.

"Ik zou ons niet met Papendal willen vergelijken", zegt Van Es. "We willen eigenlijk gewoon goede faciliteiten voor topsport creëren. Wij denken dat we daar ook baat bij hebben. Kijk maar naar voetbalclubs als FC Barcelona die ook grote omni-achtige structuren hebben."

Thijs van Es, algemeen directeur van FC Utrecht ANP

De Utrechtse krachten bundelen en kennis delen, met als kloppend hart de Galgenwaard. De voetbalclub wil het stadion kopen. Het scheelt jaarlijks een huur van 1,4 miljoen euro, maar is ook commercieel interessant.

In de plannen wordt ook gesproken van een nieuw treinstation nabij de Galgenwaard en een spelershotel. Als het gebied rondom het stadion flink ontwikkeld is, gaat de waarde ook omhoog.

Kijkje in de keuken bij Feyenoord City

Van Es en Utrecht willen zich breed oriënteren. Zo zijn er plannen om te gaan kijken bij Excelsior - waar de club ook bezig is met de ontwikkeling van het stadion - en bij Feyenoord City, het ambitieuze plan rondom de nieuwe Kuip.

"We zijn nu gestart, maar voor zo'n gebiedsontwikkeling kun je wel tien jaar rekenen", licht Van Es toe. "Van het opstarten van initiatieven van sponsoren, tot kennisuitwisseling en het delen van de faciliteiten", aldus Van Es.

Dat klinkt bijna alsof FC Utrecht verder gaat als bedrijf en de supporters van de voetbalclub zich hier en daar misschien wel een beetje zorgen maken om hun club.

"Het is een mix van een vereniging en een bedrijf. Dat maakt het zo waanzinnig leuk. Samenwerking tussen de clubs betekent niet dat de identiteit van die club verdwijnt", aldus Van Es.

STER reclame