ANP

Het callcenterbedrijf achter de coronatestlijn heeft fouten gemaakt bij de komst of het vertrek van 38 werknemers. De medewerkers ontvingen geen geheimhoudingsverklaring als ze in dienst kwamen bij het callcenter, of hun accounts werden niet verwijderd na hun vertrek, waardoor ze nog toegang hadden tot privacygevoelige gegevens.

Volgens de GGD's tekenden de medewerkers wel een dekkende geheimhoudingsverklaring bij het uitzendbureau waar ze stonden ingeschreven.

Werknemers en oud-werknemers van het bedrijf konden - in strijd met de privacywetgeving - zoeken in het GGD-systeem dat gebruikt wordt voor het inplannen en bellen van mensen die getest worden op het coronavirus. Zo konden ze onder meer de coronatestuitslagen van mensen opzoeken, bracht Nieuwsuur eerder deze maand aan het licht.

(Ex)-medewerkers van het bedrijf deden hun verhaal bij Nieuwsuur:

'Soms had ik echt het gevoel: ik doe maar wat'

De problemen kwamen eerder deze maand aan het licht, waarna het bedrijf - Teleperformance - intern onderzoek deed. 1600 werknemersdossiers zijn de afgelopen weken doorgelicht, meldt RTV Oost.

Naar aanleiding van de 38 ontdekte fouten heeft het bedrijf maatregelen genomen. Er wordt nu twee keer per week gekeken of er accounts van vertrokken werknemers verwijderd moeten worden. Dat gebeurde voorheen één keer per week. Ook heeft het bedrijf een geheimhoudingsverklaring gestuurd naar alle medewerkers die die nog niet hebben ondertekend.

Teleperformance wijt de problemen aan de korte tijd die het bedrijf had om de coronatestlijn op te zetten. "Zo'n groot project in zo'n korte tijd uit de grond stampen, dat is nooit gedaan", zegt directeur personeelszaken Liesbeth Polman.

"Met de aangescherpte regels hopen wij de privacy van patiënten te waarborgen. Maar duizend procent garantie dat er geen fouten gemaakt zullen worden, kan ik niet geven."

STER reclame