NOS NieuwsAangepast

Protest motorrijders: 'Een klein clubje verpest het voor de rest'

Zeker 700 motorrijders zijn gezamenlijk van Harmelen naar Den Haag en terug gereden om aandacht te vragen voor wat de laatste tijd steeds meer gebeurt: het afsluiten van wegen speciaal voor motorrijders. Dijkjes en andere idyllische weggetjes doorkruisen vaak kleine dorpjes, en vooral voor de bewoners van die dorpen is de overlast van voorbij brullende motoren groot.

Vandaag lieten motorrijders van zich horen. Tijdens de "tourrit voor vrije wegen" reden ze in groepen om de overige weggebruikers geen overlast te bezorgen. Geen hoge toerentallen en bijbehorend lawaai, maar een rustige rit om aandacht te vragen voor hun kant van het verhaal. "Het moet een respectvolle dag worden, bedoeld om de motorrijder in een goed daglicht te plaatsen," zei Erik Mul van Motor Collectief van te voren. Hij is een van de organisatoren van de protestrit. "Wilde stuntrijders zijn niet welkom."

Handhaving

Motor Collectief bestaat volgens Mul vooral uit ervaren motorrijders die op de motor naar hun werk gaan en af en toe tochtjes maken. Gekke capriolen en loeiende motoren, daar doen zij niet aan. "Motorrijders moeten hun rechterhand gewoon in bedwang houden, geluidsdempers in hun uitlaat laten zitten, en in de vierde versnelling rijden om geluidsoverlast te beperken", zei Mul. "Niet alleen vandaag, maar elke dag."

Zij die dat niet doen, mogen van de actiegroep harder worden aangepakt. "Wij zijn voorstanders van strakke handhaving door de politie", aldus Mul. Want ze willen niet dat alle andere motorrijders daarvan de dupe worden: "Er is een kleine groep motorrijders die het verpest voor de grotere groep."

Deelnemers aan de protestrit zeggen dat sommige luidruchtige motorrijders het verpesten voor de rest:

Protest motorrijders: 'Te gek voor woorden dat we daar niet mogen rijden'

De organisatie zei rekening te houden met de coronamaatregelen: "Eigenlijk stond er een bijeenkomst gepland, maar dat kon door corona niet doorgaan. Als alternatief houden we deze protesttocht." Toch hadden de veiligheidsregio en politie het liever anders gezien, erkende Mul: "Die wilden dat we de tocht zouden afblazen, maar daartoe waren we niet bereid."

Langlopende discussie

Geluidsoverlast op dijkjes die populair zijn bij motorrijders, speelt al langer. "Ruim twintig jaar", stelt Arjan Everink van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Maar zolang motorrijders zich gewoon aan de regels houden en niet gaan knutselen aan hun uitlaat, zoals gaatjes boren of geluidsdempers verwijderen, is er niets aan de hand."

De KNVM startte samen met de Motorrijders Actie Groep (MAG) vorig jaar nog een bodemprocedure tegen de wegafsluiting voor motorrijders op de Lekdijk bij Lopik. Daarin gaf de Raad van State uiteindelijk de gemeente gelijk. Beide motororganisaties zijn overigens niet betrokken bij de actiedag van vandaag.

Volgens Tony Hardenberg van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (een verzameling van actiegroepen) worden veel bewoners "ernstig gehinderd door geluidsoverlast door motorfietsen". Hardenberg: De overlast is dusdanig dat gesprekken worden gestaakt, mensen naar binnen gaan en ramen sluiten, en dat sommigen hun woning in de weekenden ontvluchten."

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat beantwoordde begin deze maand Kamervragen over geluidsoverlast door motoren. Daarin stelde ze dat gemeenten de bevoegdheid hebben om "wegen gesloten te verklaren voor (bepaalde) motorvoertuigen al dan niet op bepaalde dagen of dagdelen". Er moet dan wel worden gemotiveerd dat het besluit van belang is voor omwonenden en andere weggebruikers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl