ANP

Na meer dan een half jaar gaat de grens voor zakelijke reizigers van buiten de Europese Unie vanaf morgen voorzichtig weer open. Het is een eerste stap die het zakelijke reisverkeer vanuit verre landen weer een beetje op gang moet brengen. Lang niet iedereen komt ervoor in aanmerking.

Zo geldt de uitzondering alleen voor reizigers die per se fysiek aanwezig moeten zijn om een zakelijke deal te sluiten. Dat kan gaan om handel of een investering. Daarbij is er een maximum van 500 reizigers per maand, zegt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ook moet vooraf worden aangetoond dat de reis in potentie minimaal vijf banen of een half miljoen euro oplevert. Als dat er niet in zit, kan het bezoek toch nog doorgaan als het essentieel is voor het behoud of groei van banen en/of de omzet van een onderneming. Die onderneming moet dan wel minimaal twee miljoen euro omzetten of tien fulltime banen tellen.

Als ook dat niet aan te tonen is, bestaat er nog een derde optie. Dat is een investering die bijdraagt aan innovatie, verduurzaming of digitalisering van de Nederlandse economie.

De Nederlandse ambassade in het land van herkomst toetst of aan de voorwaarden wordt voldaan. Zo ja, dan krijgt de reiziger een zogeheten Note Verbale waarin toestemming voor de reis wordt gegeven.

"De drempel ligt hoog", zegt Marhijn Visser van VNO NCW MKB Nederland. "We zijn wel blij met de regeling omdat het handel en investeringen vergemakkelijkt." Hij noemt als voorbeeld de verkoop van een groot schip door een scheepswerf. De koper kon door de beperkingen de afgelopen tijd niet komen kijken, terwijl je zo'n aankoop ook met eigen ogen wil zien. "Dat kan nu wel."

Vanaf maandag kunnen aanvragen formeel worden ingediend. Tot nu toe hebben ongeveer 100 mensen aangegeven gebruik te willen maken van de regeling, bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Met name vanuit de VS, Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, India en Rusland.

Gemengde gevoelens

Vanuit de zakelijke reisbranche wordt met gemengde gevoelens naar de regeling gekeken. "500 per maand is heel weinig", zegt Daan Lenderink, directeur van de Schiphol Travel Group en bestuurslid bij reisbranchevereniging ANVR. "Maar de uitzondering op zichzelf is wel mooi. Het is goed om te zien dat het kabinet probeert de economische schade te beperken."

Het neemt niet weg dat de Nederlandse zakelijke reismarkt volgens Lenderink "volledig op z'n gat ligt". Vanaf april is de omzet gekelderd. In augustus was de omzet van de Schiphol Travel Group zelfs negatief. "We hebben meer refunds dan dat we tickets hebben verkocht. We hebben niet eens niks."

Langere termijn onzeker

Of zakelijke reizigers, die voor zakelijke reisbureaus en ook KLM zo belangrijk zijn, weer net zoveel gaan vliegen als voor de coronacrisis lijkt hoogst onzeker. Zo ziet een coalitie van zestig grote werkgevers met ongeveer een half miljoen werknemers minder vliegen als belangrijke post om hun CO2-uitstoot te verminderen. De ambitie is vaker met de trein en meer digitaal vergaderen. Op afstand vergaderen bevalt goed, zeggen ze.

"Ik juich dat toe", zegt Lenderink. "Fijn dat iedereen zo bezig is met het milieu", maar hij voegt toe dat het praktisch moeilijker uitvoerbaar is dan het lijkt. "Velen gaan al met de trein naar Parijs en Brussel, maar als iedereen ook met de trein naar London, Milaan en Lyon wil, dan lukt dat gewoon niet."

STER reclame