Max Verstappen tijdens de persconferentie voor de race op Mugello ProShots

Max Verstappen gaat zich in het Italiaanse Toscane proberen te revancheren voor de zeperd van Monza. De coureur van Red Bull Racing viel na een moeizame race in de 'Temple of Speed' uit met motorproblemen. "Een weekend om snel te vergeten, maar ik heb er vertrouwen in dat de komende race een goed resultaat oplevert."

Het Formule 1-circus heeft zijn tenten opgeslagen in Mugello, een heuvelachtig circuit waar pijlsnelle motorfietsen doorgaans de dienst uitmaken. Toscane stond aanvankelijk niet op de Formule 1-kalender, maar de coronapandemie veranderde alles. Het is de tweede Italiaanse grand prix op rij en komend weekend viert circuiteigenaar Ferrari er zijn duizendste grand prix-deelname.

Met voorkennis naar Mugello

Een race heeft Verstappen nog nooit gereden op Mugello, maar toch kent hij de baan op zijn duimpje. "Ik heb hier een paar weken geleden met een GT-auto gereden. Dat vond ik belangrijk. Andere coureurs hebben hier al geracet, maar ik was er nog nooit geweest. Zo'n hele dag rijden is de beste manier om het circuit te leren lezen, hoewel je natuurlijk een stuk langzamer rijdt. Het kan ook in de simulator, maar dit is beter."

De 22-jarige Nederlander is enthousiast over het glooiende parcours. "Een mooi circuit met hoogteverschil. Supersnel: de vierde versnelling is de laagste die je gebruikt. Niet alleen de coureurs, maar ook de banden gaan het zwaar krijgen. Zeker als het warm wordt."

Kersvers GP-winnaar Pierre Gasly (in het wit) verkent het circuit van Mugello ProShots

Nadeel van het circuit is volgens Verstappen dat inhalen lastig wordt. "In de MotoGP kun je in elke bocht inhalen, maar met een Formule 1-auto is dat een ander verhaal. We rijden andere lijnen. Daarom is het goed dat ik al een eerste indruk heb. En het is belangrijk dat de kwalificatie goed gaat."

Een echte indruk van de onderlinge krachtsverhoudingen heeft Verstappen nog niet. "Hoe we het hier gaan doen? Dat hangt er vooral van af hoe rap we door de snelle bochten kunnen. Ik denk dat we hier fatsoenlijk mee kunnen strijden, maar Mercedes is te snel. Ook hier."

Verstappen vindt het prettig dat het circuit voor nagenoeg alle F1-teams nieuw territorium is. "Iedereen start eigenlijk op nul. Daarom worden de vrije trainingen extra belangrijk. Dan is er werk aan de winkel om de auto zo optimaal mogelijk af te stellen. Er is weinig voorbereidingstijd en we weten weinig. Het is een goede test voor het team. Een uitdaging, maar daar hou ik wel van."

Het team zit er bovenop om dingen te veranderen. Slechter dan Monza gaat het niet worden.

Verstappen verwacht beterschap voor de race op Mugello

De Italiaanse grand prix in Monza was voor Verstappen een bittere pil. "We wisten dat het zwaar zou worden. Het is een snelheidscircuit dat ons niet ligt. Ik heb er nog nooit een echt lekkere race gereden. Het is al lastig, maar als de auto niet top is, wordt het nog lastiger. Eigenlijk ging bijna alles mis."

"We hadden op vrijdag de snelheid en de grip niet. Op zaterdag kwalificeerde ik als vijfde. Daar kon ik nog mee leven, maar de start van de race ging ook slecht. Ik kwam aan aanvallen niet toe."

"In de eerste ronde was het dringen, verloor ik terrein en heb ik geen risico genomen. Daarna zat ik klem in een treintje. De Mercedes van Valtteri Bottas reed voor me. De snelste auto van het veld, dus geen beginnen aan. Ik kon alleen maar volgen."

Schaars hoogtepunt voor Verstappen op Monza: een geslaagde inhaalactie op Lance Stroll ProShots

Na het stilleggen van de race vanwege een crash van Ferrari-coureur Charles Leclerc ging het van kwaad tot erger. "Na de herstart had ik een oververhitte motor en moest ik opgeven."

Na de race was Verstappen opvallend fel op zijn renstal en motorleverancier Honda. "De auto is niet goed, de motor komt tekort en de balans is niet oké. Het is allemaal niet goed genoeg en dat is het hele seizoen al zo", liet hij kritisch optekenen.

De uitvalbeurt in Monza kostte Verstappen de tweede plek in de WK-stand, maar hij blijft nuchter en probeert aan een belabberd raceweekend een positieve draai te geven. "Het team zit er bovenop om dingen te verbeteren. Ik heb mijn punt wel gemaakt en hoef daar niet op door te hameren. Slechter dan Monza gaat het niet worden."

STER reclame