Formule 3-coureur Richard Verschoor juicht na het winnen van een race richardverschoor.com

Exact twee maanden na de eerste race zit het Formule 3-seizoen er alweer bijna op. Op het Italiaanse Monza-circuit is het voorlaatste raceweekend, volgende week in het Toscaanse Mugello worden de prijzen verdeeld.

Voor de Nederlandse renstal MP Motorsport was het een seizoen met pieken en dalen, maar teamleider Sander Dorsman is tevreden. "Natuurlijk wil je altijd meer, maar we hebben ons laten zien en zitten in de lift."

Het is Dorsmans taak talenten klaar te stomen voor de koningsklasse van de autosport: de Formule 1. Hij begeleidde in 2013 de destijds 15-jarige Max Verstappen bij zijn eerste serieuze test in Wales. Dit seizoen werkt hij met coureurs Richard Verschoor (19) en Bent Viscaal (20), respectievelijk de nummer 9 en 13 in het Formule 3-kampioenschap.

Teamleider Sander Dorsman van MP Motorsport fiaformula2.com

"Het is een extreem heftig jaar. Acht raceweekenden zijn in twee maanden gepropt. Aanpoten dus", schetst Dorsman. "We zijn laat aan het seizoen begonnen en gaan vroeg eindigen. We zijn non-stop op pad en we zijn nauwelijks in Nederland geweest, maar dat hebben we er graag voor over."

Het Formule 3-seizoen bestaat uit drie 'triple headers': drie raceweekenden achter elkaar, een week pauze en dan weer drie op rij. "Ik weet nog dat er in 2018 steen en been werd geklaagd over een 'triple header'. Nu horen we daar niemand over", zegt Dorsman. "Iedereen heeft zich na maanden in de wachtkamer mentaal voorbereid op deze piek."

Kaal seizoen

Het seizoen is niet alleen gekortwiekt, ook zijn alle races zonder publiek. Richard Verschoor vindt het kaal. "Normaal struikel je over de Nederlandse fans. Zeker in Oostenrijk en België. Nu heb ik geen oranje shirt gezien."

Dorsman ziet ook voordelen. "Geen files, geen stampvolle hotels en lekker dichtbij parkeren. We rijden in uitgestorven gebied."

"Champagne spuiten voor lege tribunes is geen mooi plaatje, maar dat is het wisselgeld dat we moeten betalen. Ik ben blij dat we nog een redelijk gewoon seizoen hebben gedraaid", relativeert Dorsman de leegte.

Het veld van de formule 3 FIA

"Autosport stond door corona op omvallen. Petje af voor autosportfederatie FIA en het Formule 1-management. Ze hebben het erg knap geregeld. We waren de eerste grote sport die weer van start ging. De 'bubbel' op het circuit werkte bijna vlekkeloos en de draaiboeken zijn ook geschikt voor 2021."

Minder opgetogen is Dorsman over de verplichte coronatests, die hij moet ondergaan. "Dat went nooit. Er zijn al akelig veel van die stokjes in mijn neus en keel gegaan. Ik nader de twintigste test en ik denk dat ik de dertig wel haal."

Testen, testen, testen

Dorsman: "Vaak valt het mee. Een soepele test is niet zo pijnlijk. Maar soms heb je pech en tref je iemand die eindeloos gaat roeren, zodat de tranen over je wangen biggelen."

De coronatests leiden tot boeiende 'paddock talk', vertelt Dorsman. "We vertellen elkaar wie je moet ontlopen. Dus: in hokje 18 zit een beul en in hokje 1 een zachtaardige vrouw. Dat soort tips. Verder kan ik het cliché bevestigen: de grootste monteurs met de breedste schouders krijsen als een baby. Ik weet wie de aanstellers zijn. Dat wist ik na één test al, maar dat is nu vijftien keer bevestigd."

Voor Dorsmans coureurs staat er weinig meer op het spel. Ze spelen een bijrol in het kampioenschap: Verschoor staat op plaats negen en Viscaal op de dertiende plaats. "Het vliegt voorbij, maar straks ligt het maanden stil. Het is bijna winter", grapt Verschoor.

"Het is een moordend tempo. Dat heb ik zelfs in mijn karttijd niet zo meegemaakt", vult Viscaal aan. "Het voelt inmiddels raar om een weekend niet te racen."

Als-dan-weekenden

Verschoor en Viscaal hebben gemengde gevoelens over hun resultaten. "Om tevreden te zijn, moet ik een race winnen en dat is nog niet gelukt", zegt Verschoor. De winnaar van het officieuze WK Formule 3 in Macau (november 2019) presteert wisselvallig.

"In de eerste maand hebben we, denk ik, optimaal gepresteerd. De tweede race in Oostenrijk was top. Ik kwam daar als tweede over de streep. Daarna zakte het in. Veel van die als-dan-weekenden. Daar heb je niks aan."

Bent Viscaal met zijn beker en champagne op Silverstone FIA

Viscaal won een race in Silverstone en kwam ook als eerste over de finish op de kletsnatte Hungaroring, maar verloor die zege door een tijdstraf. "Engeland was het hoogtepunt en in Hongarije was ik veruit de snelste. Ik heb me gerevancheerd voor 2019."

"Dat was een rotseizoen. Natuurlijk heb ik ook nu ups en downs gehad, maar autosport is soms een loterij. Soms zit het tegen en kun je er niks aan doen."

Hoger doel

De MP-teamgenoten willen een stap omhoog. Het doel: Formule 2. "Ik ben klaar voor mijn droom, maar het vinden van geldschieters is een lastig verhaal", legt Verschoor de vinger op de zere plek. "Ik ben hard bezig om de overstap te financieren. Het kost ongeveer het dubbele en ik kom helaas niet uit een rijke familie."

Ook Viscaal is druk bezig een 'stoeltje' te bemachtigen voor 2021. "Er zitten een hoop haken en ogen aan, maar ik heb laten zien dat ik in de hoogste regionen thuis hoor."

STER reclame