De Japanse kustwacht heeft inmiddels vier schipbreukelingen uit de Oost-Chinese Zee gehaald. Drie van hen zijn in leven, de vierde overleed in het ziekenhuis. Ruim veertig bemanningsleden van het woensdag gekapseisde vrachtschip zijn nog vermist.

Een 20-jarige Filipijn werd als laatste opgevist uit zee. Hij dobberde op een reddingsvlot op enkele kilometers van een afgelegen Japans eiland. Eerder vandaag vonden de reddingsdiensten ook al een Filipijnse opvarende van 30 op een reddingsvlot. Woensdag werd een 45-jarige officier uit de Filipijnen gered.

De nationaliteit van het omgekomen bemanningslid is onduidelijk. Hij werd bewusteloos uit de golven gehaald. In de omgeving werden ook drijvende koeienkarkassen gezien; het schip vervoerde bijna 6000 levende koeien. Onderweg van Nieuw-Zeeland naar China raakte de Gulf Livestock 1 in de problemen door orkaan Mayask.

Het schip kapseisde door een enorme golf, vertelde overlevende Sareno Evarodo vlak na zijn redding:

'Ben ik de enige die gered is?'

Met tranen in zijn ogen bedankte Edvarodo de Japanse kustwacht. "Ik heb zo'n geluk gehad." Hij zei dat het schip ook was getroffen door een motorstoring.

Zo'n 120 kilometer ten noordwesten van het Japanse eiland Amami Oshima verzond de Gulf Livestock 1 een noodsignaal. De bemanning had instructie gekregen reddingsvesten aan te trekken, vertelde de overlevende. Evarodo sprong overboord en zag daarna niemand meer van zijn collega's. "Ben ik de enige?", vroeg hij de kustwacht meerdere malen.

Reddingsoperatie in volle gang

Met drie schepen, vijf vliegtuigen en twee duikers wordt naar de bemanning gezocht, die bestond uit 39 Filipijnen, twee Nieuw-Zeelanders en twee Australiërs. Ook de Filipijnse kustwacht helpt mee in de zoektocht. Op korte termijn wordt een nieuwe orkaan verwacht in de omgeving.

Volgens een Australische nieuwssite waren er in het verleden vaker problemen met het schip. Het navigatie- en veiligheidssysteem werd vorig jaar niet in orde bevonden bij een controle door de Australische zeeautoriteiten. Na een reparatie en een tweede controle mocht het schip alsnog de zee op.

STER reclame