"Ik zie dat hij een dikke fout maakt." Oud-sprinter Jean-Paul van Poppel en analist Danny Nelissen zijn eensgezind, een dag na de afschuwelijke valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Sprinter Dylan Groenewegen, die met Jakobsen duelleerde om de winst, zat fout toen hij de deur vlak voor de finish dichtgooide waardoor Jakobsen hard onderuitging en zwaargewond raakte. De renner van Deceuninck-QuickStep ligt zeker tot vrijdag in een kunstmatige coma in een Pools ziekenhuis.

Van Poppel, die in de jaren 80 en 90 liefst 22 etappes in de Giro, Tour en Vuelta won, denkt dat dat besef er bij Groenewegen ook wel is. "Ik denk niet dat hij er erg gelukkig mee is."

"Hij voelt Jakobsen komen en zoekt hem op", legt Van Poppel uit. "Dat je iemand opzoekt die jou wil passeren in de laatste vijftig meter is natuurlijk gedrag, maar daar had het bij moeten blijven. Hij gooide het volledig dicht, waardoor Jakobsen geen kant meer op kon. De deur volledig dichtdoen, betekent gewoon dat het misgaat. Hij is duidelijk te ver gegaan."

Niet moedwillig

Zowel Van Poppel als Nelissen zag echter ook dat Groenewegen niet met voorbedachten rade Jakobsen de hekken induwde. "Ik weet zeker dat Dylan niet op dat moment dacht 'ik zal hem even het hek inrijden", aldus Nelissen, die benadrukt dat er ook wel een lans mag worden gebroken voor Groenewegen die een hoop kritiek krijgt te verduren. "Het was niet doelbewust."

"Wat je Dylan wel zou kunnen verwijten, is dat hij van zijn lijn afwijkt. Dat doet hij doelbewust om te winnen, maar dat doet hij natuurlijk niet om iemand te verwonden. Absoluut niet. Dylan heeft dit echt niet zien aankomen."

Groenewegen is door de organisatie uit koers gezet en wielerunie UCI heeft de zaak onmiddellijk doorgestuurd naar de tuchtcommissie. Niet meer dan logisch, volgens Nelissen. "De veiligheid van de renners moet altijd voorop staan."

Van Poppel en Nelissen uiten beiden kritiek op de internationale wielerunie en vinden dit hét moment om eens goed naar de reglementen te kijken. Nelissen: "De UCI heeft in het reglement staan dat je niet meer van je lijn mag afwijken in de laatste 200 meter. Als je dat wel doet, moet je gewoon gedeclasseerd worden."

'Sprinten is gevaarlijk'

"De UCI moet zich veel meer bewust zijn van het gevaar van sprinten. Juryleden moeten dat bestraffen en het gedrag veranderen. Het gaat altijd goed, tot de dag komt dat het niet meer goed gaat. Wees maar streng. We hebben niet voor niks een reglement."

Ook Van Poppel vindt dat zwaardere straffen op zijn plek zouden zijn. "Renners alleen uit koers zetten, is te simpel voor mij. Als iemand serieus de fout ingaat, dan mag hij er niet zomaar mee wegkomen. Er zouden ook zwaardere boetes op dit soort fouten moeten komen te staan."

De schade bij Dylan Groenewegen lijkt mee te vallen Getty Images

Volgens Nelissen moet je al bij jonge renners beginnen met uitleggen dat van je lijn afwijken niet mag. "Leg uit dat het gevaarlijke situaties met zich meebrengt en ernstige gevolgen kan hebben. Begin daar vroeg mee. Je moet niet alleen straffen, maar ook echt uitleggen."

Kritiek op parcours

Daarnaast is de analist ook zeer kritisch op het parcours richting de finish in Katowice, waar het bergafwaarts gaat. "Ik zou nooit bergaf sprinten, daar begint het mee. Die jongens zijn gewend om met zestig kilometer per uur te sprinten, nu gaan ze tachtig per uur. Als er dan een foute inschatting gemaakt wordt, krijg je dit soort taferelen. Of, althans, dan kun je dit soort taferelen krijgen. Spring maar eens met zo'n snelheid uit je auto."

Dylan Groenewegen duwt Fabio Jakobsen (helemaal links) in de hekken Getty Images

Los van het parcours zet Nelissen ook vraagtekens bij de dranghekken bij de finish, met name als het gaat om de veiligheid daarvan. "Die dranghekken zitten aan elkaar vast, maar je ziet vaak dat er nog officials rondlopen die de hekken soms weer uit elkaar halen. Het zou kunnen zijn dat op die plek waar Fabio (Jakobsen, red.) in het hek belandt, het hek niet meer vaststond."

"Zoals ik het interpreteer, is dat hij niet tégen de boarding valt, maar dóór de boarding. Hij valt er gewoon doorheen."

Ook Van Poppel kraakt een harde noot over de hekken. De organisatie van een wielerkoers is daarvoor verantwoordelijk, maar het is te makkelijk het alleen aan die mensen over te laten. "De UCI kan echt wat doen, namelijk de regels beter maken."

STER reclame