Een medewerker van het Instagram-museum in Brussel
NOS Nieuws

Terwijl TikTok onder vuur ligt, komt Instagram met een alternatief

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

Terwijl Microsoft en het moederbedrijf van TikTok onder grote druk praten over een overname, ziet Instagram zijn kans schoon. Het heeft 'Reels' gelanceerd, een nieuwe functie binnen de app die moet voorkomen dat gebruikers overstappen naar de veelbesproken concurrent.

Het nieuwe onderdeel is beschikbaar in vijftig landen, waaronder Nederland. Het is een van de duidelijkste tekenen dat Facebook, het moederbedrijf van Instagram, een gevaar ziet in de opkomst van TikTok. Veel jonge mensen zitten erop en zij zijn een belangrijke doelgroep.

De app van Chinese makelij is onder meer enorm populair in de VS, met zo'n 100 miljoen gebruikers. In Nederland heeft de app naar schatting 3,5 miljoen gebruikers.

Dezelfde opzet

Met 'Reels' kunnen gebruikers video's van 15 seconden met muziek eronder uploaden. Deze komen naast de tijdlijn ook terecht op de zogeheten Explore-pagina, wat een overzicht biedt van wat er op dat moment op het platform rondgaat, aangepast op iemands kijkgedrag.

De timing van de lancering is opvallend. TikTok ligt in de VS onder vuur. De Amerikaanse overheid ziet in de app een veiligheidsrisico; men is bang dat de Chinese overheid via het moederbedrijf bij gebruikersdata kan komen. Het bedrijf zegt dat het daar niet aan zal meewerken.

President Trump dreigde afgelopen weekend de app te verbieden en was tegen een verkoop, om vervolgens Microsoft (of een andere partij) toch toe te staan de app te kopen. De ontwikkelingen leiden tot onrust in de TikTok-gemeenschap. Trump heeft een ultimatum gesteld: als er 15 september geen akkoord is, wordt de app uit de lucht gehaald.

NOS Stories onderzocht onlangs samen met cybersecurity-expert Sanne Maasakkers de app:

Of TikTokkers die al vele uren hebben geïnvesteerd in het platform gebruik zullen maken van het 'veilige' Facebook-alternatief is de vraag. Het lijkt er wel op dat Instagram hen probeert over te halen: The Wall Street Journal meldde eind vorige maand dat het sociale netwerk populaire TikTokkers het aanbod heeft gedaan om over te stappen. Hier zouden volgens bronnen van de zakenkrant honderdduizenden dollars mee gemoeid zijn.

Daarnaast zal er ongetwijfeld ook een (grote) groep zijn die nog niet zo'n nauwe band heeft met de app en wiens vrienden en familie ook nog op Instagram zitten.

Het is een strategie die eerder goed werkte. Een paar jaar geleden zag Facebook in Snapchat een grote concurrent. De verhalen-functie, waarbij je foto's of video's deelt die na 24 uur verdwijnen, was toen enorm in opkomst. Dus kopieerde het sociale netwerk in 2016 de functie naar Instagram: Stories. Dat bleek een slimme zet die vermoedelijk heeft voorkomen dat gebruikers overstappen naar Snapchat. Inmiddels heeft Instagram meer dan een miljard gebruikers. Snapchat heeft er zo'n 240 miljoen.

Strijd met Microsoft

Indirect start Facebook met de Reels-functie ook een potentiële strijd met Microsoft. Een deal met TikTok is nog altijd niet zeker, maar de Financial Times meldde gisteren dat moederbedrijf ByteDance het ziet als de beste optie en dat de gesprekken in een stroomversnelling zijn gekomen.

Het sociale netwerk is niet de enige die wil concurreren met TikTok. De vooralsnog relatief onbekende app Triller probeert ook een graantje mee te pikken van het succes. En van YouTube wordt gezegd dat het ook werkt aan een rivaal: Shorts. Vooralsnog lijkt Instagram met Reels de beste kaarten te hebben om daadwerkelijk een serieuze tegenpartij te worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl