Nyck de Vries (l) en Robin Frijns voor aanvang van de eerste E-prix van Berlijn

Formule E begint aan 'meest intense seizoensfinale in geschiedenis van autosport'

Het circuit dat is aangelegd op de voormalige luchthaven Tempelhof in Berlijn is de komende negen dagen het decor voor de herstart en tevens afronding van het Formule E-seizoen.

Op het moment dat het huidige seizoen werd stilgelegd vanwege de coronapandemie waren er zes van de oorspronkelijk veertien races verreden. De organisatie van het kampioenschap voor elektrische sportauto's besloot daarop het seizoen af te maken met zes races in Berlijn. De "meest intense seizoensfinale in de geschiedenis van de autosport", zoals de raceklasse van de elektrische sportauto's het omschrijft.

Strikte hygiënevoorschriften

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is er geen publiek toegestaan en moeten de 24 coureurs en alle betrokkenen bij de teams zich houden aan strikte hygiënevoorschriften. Maandag werden 1.421 coronatesten afgenomen en dinsdag bleek dat er twee mensen besmet zijn.

"Nu zijn de regels nog verder aangescherpt, ik draag nu mondkapje én een beschermingsbril", aldus Nyck De Vries, naast Robin Frijns een van de twee Nederlanders in de Formule E.

  • Formula E
    Nyck de Vries
  • Formula E
    Robin Frijns tijdens de eerste vrije training van de eerste E-prix van Berlijn

De Vries heeft zich de afgelopen tijd in afzondering voorbereid op de rest van het seizoen. "Zes races in negen dagen, dat zal fysiek behoorlijk zwaar zijn. Maar het is voor iedereen hetzelfde. Het is zonder meer een uitdaging, want we rijden nu in negen dagen meer races dan we dit hele jaar hebben gedaan."

Om de coureurs toch afwisseling te geven, wordt het circuit na iedere twee races aangepast. Er wordt begonnen met rijden in tegengestelde richting, daarna volgen er races in de normale rijrichting en dan nog twee op een circuit met aanpassingen in de bochten.

De Vries zal ook even moeten wennen aan de ondergrond. "Het zijn allemaal betonnen platen. Die liggen wel redelijk strak tegen elkaar aan, maar een gladde baan is het niet. Het zal zeker een aanslag zijn op de banden", aldus de coureur, die vorig jaar november debuteerde in de Formule E met de zesde plaats in de E-Prix van Diriyah in Saudi-Arabië.

Dag tot dag

"Het is moeilijk te zeggen wat je ervan kunt verwachten; ik bekijk het van dag tot dag en race voor race. Het is wel zo dat ieder foutje nu meteen afgestraft wordt. Want als er iets mis is met de afstelling van de auto bijvoorbeeld, dan is er nauwelijks tijd het aan te passen", zegt De Vries.

Bekijk hieronder een video over hoe de Formule E in zijn werk gaat.

Formule E: hoe gaat het er in deze klasse aan toe?

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl