Slijtage of misrekening? Lekke banden op Silverstone houden gemoederen bezig

Niet de 87ste grandprixzege van Lewis Hamilton was zondag op Silverstone het onderwerp van gesprek, maar vooral de lekke banden in de slotfase van de race voor beide Mercedessen en McLaren. Die zorgden voor veel discussie.

Hamilton kreeg in de slotronde een lekke band en bracht zijn wagen vervolgens net op tijd over de finish voordat Max Verstappen hem kon achterhalen. McLaren-coureur Carlos Sainz overkwam hetzelfde en viel terug naar de dertiende plaats.

En ze waren niet de enigen. Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas had twee rondes eerder al (in ronde vijftig) als eerste een lekke band en zakte daardoor uiteindelijk terug van de tweede naar de elfde plaats.

Lewis Hamilton kijkt na de finish naar zijn lekke band

Bandenleverancier Pirelli kondigde na afloop van de race op Silverstone direct aan dat de incidenten onderzocht zullen worden. "Slijtage lijkt een voor de hand liggend antwoord, maar in dit stadium kunnen we dat niet met zekerheid zeggen", reageerde directeur Mario Isola.

"We hebben niet veel tijd om een antwoord hierop te vinden, want over minder dan een week gaan we hier opnieuw racen", verwees de Italiaan naar de grand prix van komende zondag die eveneens op Silverstone wordt verreden.

Carlos Sainz krijgt in de slotronde van de Grand Prix van Groot-Brittannië een lekke band

Bandenspecialist Kees van de Grint, die jarenlang namens een andere bandenleverancier (Bridgestone) met Ferrari heeft samengewerkt, houdt de optie open dat de monteurs van Mercedes een verkeerde berekening hebben gemaakt hoe snel de banden van hun coureurs Hamilton en Bottas zouden slijten.

Ondanks alle computermodellen en andere technische mogelijkheden, blijft het volgens Van de Grint mensenwerk. "Ik spreek uit ervaring. In 1992 op het circuit van Zolder heb ik mij ook verrekend. Er vielen toen toevallig ook twee Mercedessen uit met een lekke band."

"De computers en modellen kun je gebruiken als hulpmiddel, maar het menselijk brein mag geen fout maken", aldus Van de Grint.

Max Verstappen kan dit jaar best nog een race winnen, maar Red Bull haalt Mercedes niet meer in.

Kees van de Grint

Van de Grint vindt dat Mercedes verder de zaken dit seizoen uitstekend op orde heeft en kijkt daarom niet op van de dominantie van Hamilton en Bottas.

"Als je naar de tijden kijkt, dan zie je dat alleen Mercedes en Williams progressie hebben geboekt ten opzichte van vorig jaar. Zowel Hamilton als Bottas steekt er qua topsnelheid met kop en schouders bovenuit."

'Niet meer uithalen'

En waar de ogen misschien nog wel meer op Red Bull en Verstappen waren gericht en er meer spanning en concurrentie werd verwacht, ziet Van de Grint daar weinig veranderingen. "Met alle respect voor Red Bull, maar de auto is niet beter geworden. Dat ligt niet aan Verstappen, want hij kan er ook niet meer uithalen."

Dat wil overigens niet zeggen dat het team helemaal kansloos is, maar van een echte titelstrijd zal geen sprake meer zijn. "Ik geloof best dat Max dit jaar nog een race kan winnen, kijk maar wat er afgelopen weekend op Silverstone gebeurde. Maar normaal gesproken dicht Red Bull dit jaar het gat met Mercedes niet meer."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl