Sebastian Vettel ProShots

Het ging mis in Brazilië, eind vorig jaar, en afgelopen weekeinde gebeurde het opnieuw. Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel raakten elkaar en moesten de grand prix als gevolg van de die botsing beiden verlaten. Een crash met een teamgenoot, pijnlijker kan het bijna niet in de Formule 1.

Het was de zoveelste domper voor Ferrari dat het seizoen belabberd is begonnen. Hoewel er één podiumplaats gevierd kon worden, is het gebrek aan vermogen schrijnend. Qua snelheid is de iconische Italiaanse renstal in zowel de kwalificatie als de race niet meer dan een middenmoter, beseft Leclerc. "We hebben moeite met de auto en doen niet mee voor het podium, zo realistisch moet je zijn."

Dit weekeinde krijgt Ferrari een herkansing in Hongarije, op een circuit waar vermogen minder belangrijk lijkt dan het in Oostenrijk was. Leclerc kan er weinig mee. "Ik verwacht hetzelfde beeld als in de afgelopen races."

'Ze maken er een bende van'

Dat beeld biedt weinig hoop voor de rest van het jaar. De bolide en de motor worden weliswaar doorontwikkeld, maar het gat met Red Bull en met name Mercedes is zeldzaam groot. Hoe moet teambaas Mattia Binotto ervoor zorgen dat Ferrari de aansluiting met de top houdt?

Mattia Binotto (r), teambaas van Ferrari Ferrari

"Ik zou niet graag in zijn schoenen staan", zegt Frits van Amersfoort, teambaas van Van Amersfoort Racing, dat in verschillende raceklasses onder de F1 uitkomt. "Ferrari is een multinational in de Formule 1", zegt hij over het team met ruim duizend medewerkers. "Bovendien is Italië een bureaucratisch land en Ferrari daardoor ook. Dat helpt niet mee, de sportieve prestaties lijden eronder."

"Onze mogelijkheden zijn niet te vergelijken met die van Ferrari. Zij hebben in principe alles voor elkaar en toch maken ze er een bende van."

De Ferrari van Charles Leclerc tijdens de tweede race in Oostenrijk AFP

Al jaren ploetert de oudste renstal van de Formule 1. De duizendste grand prix van Ferrari in de F1 komt eraan, niet toevallig op het eigen testcircuit in Mugello. Maar de laatste wereldtitel voor een Ferrari-coureur dateert alweer van 2007, Kimi Räikkönen, en de laatste constructeurstitel werd behaald in 2008.

In de jaren dat Red Bull (2010-2013) en Mercedes (2014 tot nu) de sport domineerden, slaagde Ferrari er geen moment in de beide topteams te bedreigen. "Het is vaker bonje dan dat alles goed loopt", zegt Van Amersfoort.

Succes van korte duur

Na de zomerstop van 2019 kwam Ferrari ijzersterk uit de startblokken. Voor het eerst in jaren won de renstal drie grand prixs achter elkaar, maar lang duurde het succes niet. "Dat is het als je stopt met vals spelen", sneerde Max Verstappen na de GP van de Verenigde Staten.

Ferrari blijft een mysterie. Soms in positieve zin en soms in negatieve zin.

Frits van Amersfoort

Verstappen suggereerde dat de renstal ongeoorloofde trucs uithaalde met de motor. De plotselinge opkomst en terugval van Ferrari deed bij velen in de Formule 1 de wenkbrauwen fronsen. Een duidelijke verklaring van autosportfederatie FIA kwam er nooit.

"Wat is daar opeens gebeurd", vraagt ook Van Amersfoort zich af. "De waarheid zal eens boven tafel komen, misschien over twintig jaar als er een boek verschijnt. Maar ze hebben de schijn wel tegen, er is een grote kans dat daar een dealtje gesloten is."

Hoe wonderlijk en ergerlijk dat misschien ook is, het past wel bij het imago en daarmee de charme van Ferrari. "Het is de zweem die erom heen hangt, Ferrari blijft een mysterie. Soms in positieve zin en soms in negatieve zin."

Charles Leclerc Ferrari

De vraag of het team de aansluiting met Mercedes nog kan vinden, wordt door Van Amersfoort resoluut beantwoord. "Dat gat is niet meer te dichten."

"Autosport verschilt niet van alle andere sporten: als het slecht gaat, blijft het slecht gaan. Je bent ook beperkt in de mogelijkheden dat te veranderen, want teams kunnen niet eindeloos nieuwe onderdelen testen. Je keert het tij niet zo maar even."

'Charles moet excelleren'

Leclerc gaf zijn fout die leidde tot het uitvallen van beide Ferrari's in Oostenrijk ruiterlijk toe. Van Amersfoort maakte de Monegask mee in de Formule 3 als coureur van zijn team. Hij ziet de nabije toekomst niet al te positief in. "Ik zie Charles' situatie met lede ogen aan. Hij moet nu laten zien dat hij kan excelleren als megatalent."

STER reclame