Airbus A330 van KLM caribb / Flickr / Creative Commons by-nc-nd

Luchtvaartmaatschappijen en cabinepersoneel worstelen met de veiligheidsmaatregelen die zijn opgelegd door het RIVM. Dat adviseert mensen strikt anderhalve meter afstand te houden, maar aan boord van een vliegtuig is dat bijna niet mogelijk.

Vliegtuigen van KLM die ondanks de crisis nog de lucht in gaan, bijvoorbeeld om Nederlanders te repatriëren, zitten niet minder vol om de anderhalve meter afstand te kunnen waarborgen. "We verspreiden mensen over het vliegtuig als dat kan, maar we vliegen natuurlijk ook om gestrande passagiers op te halen en die vluchten kunnen vrij vol zitten", zegt een woordvoerder. "Dan lukt spreiden niet altijd."

Voorzitter Annette Groeneveld van de vakbond voor cabinepersoneel VNC maakt zich daar zorgen over. "In een volle economy class is de anderhalve meter onmogelijk. Onze mensen moeten gewoon door de nauwe gangpaden lopen."

De bond pleit er niet voor om te stoppen met vliegen. "Iedereen wil dat Nederlanders die in het buitenland zitten veilig naar huis kunnen." Toch zijn er stewards en stewardessen die zich zorgen maken over het risico dat ze lopen op besmetting met het coronavirus. En ook passagiers hebben vragen over de anderhalve meter afstand.

Een woordvoerder van KLM zegt dat er verschillende aanpassingen zijn gedaan. "Zo is de service aangepast om direct contact tussen personeel en passagiers te verminderen. Op Europese vluchten ligt er bijvoorbeeld bij binnenkomst al een snack op de stoelen."

Daarnaast krijgen medewerkers beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes en handschoenen. Ook is het rooster zo aangepast dat personeel niet, of zo kort mogelijk, in het buitenland verblijft.

Ziekteverzuim onder personeel

Het ziekteverzuim bij KLM is momenteel hoger dan gebruikelijk. Cabinepersoneelvakbond VNC noemt verschillende redenen. "Personeel is ziek, of heeft zieke familieleden. Ook blijven medewerkers uit voorzorg thuis omdat ze in contact zijn geweest met passagiers die besmet zijn", zegt Groeneveld.

Naast het ziekteverzuim en de problematiek rond de veiligheidsvoorschriften kampen luchtvaartmaatschappijen met door verschillende landen opgelegde vliegrestricties. Cabinepersoneel dat eerder naar een bepaald land is gevlogen, mag daarna twee weken niet meer naar sommige andere bestemmingen vliegen. Groeneveld noemt dat "een enorme puzzel".

"We hebben ruim een week geleden opgeroepen om extra te vliegen. Daar is heel ruim gehoor aan gegeven door meer dan 700 collega's", zegt een KLM-woordvoerder. "De extra dagen die ze vliegen, krijgen ze later weer terug."

Tienduizenden naar huis gebracht

KLM zegt al tienduizenden Nederlanders te hebben thuisgebracht. De komende periode verwacht de luchtvaartmaatschappij nog tussen de 20.000 en 30.000 Nederlanders te repatriëren.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken opende maandag een website waarop Nederlanders in het buitenland zich kunnen aanmelden als ze terug willen komen. In de eerste twee dagen zijn er ruim 9200 meldingen binnengekomen. Die komen van individuen, stellen en gezinnen. Hoeveel gestrande Nederlanders er in totaal zijn, is niet duidelijk. Het ministerie houdt het vooralsnog op duizenden.

STER reclame