De testtrein, op zijn rit naar station Groningen afgelopen nacht ProRail

Op station Groningen was vandaag de eerste waterstoftrein van Nederland te zien. De komende twee weken worden er nachtelijke testritten mee gereden tussen Groningen en Leeuwarden.

"Het is natuurlijk een prachtige trein", zei minister Van Veldhoven bij RTV Noord. Zij showde een fonkelnieuw treintoestel dat uit Duitsland is gehaald. In Duitsland wordt de waterstoftrein al langer in de gewone dienstregeling ingezet.

Van Veldhoven verbaasde zich er ook over hoe stil de waterstoftrein is vergeleken met een dieseltrein:

'Tanken ziet er supersimpel uit, alsof je een auto tankt'

Het belangrijkste voordeel van de waterstoftrein is dat hij geen dieseldampen uitstoot, zo beklemtoonden ProRail en de minister vanmiddag op station Groningen. Een paar druppels water, dat is alles wat hij aan 'uitlaatgassen' produceert. En 'tanken' gaat simpel en snel. De minister vergelijkt het zelfs met een auto die een tankstation binnenrijdt.

Toch is nog helemaal niet zeker dat de waterstoftrein straks in Nederland rondrijdt. Daartoe wil de minister eerst de testritten afwachten, die ProRail de komende twee weken doet. Daarna gaan alle betrokkenen de proef evalueren.

De waterstoftrein past bij de klimaatambities van het kabinet. Maar het is niet goedkoop om waterstof te maken. Bovendien vraagt de minister zich af hoe de kosten van de waterstoftrein zich verhouden tot de kosten van de elektrische trein, die ook geen uitlaatgassen produceert.

'Stuk goedkoper dan bovenleiding'

Wat dat betreft is de Groningse vervoersgedeputeerde Fleur Gräper een stuk minder voorzichtig: zij noemt de waterstoftrein hét alternatief voor de trajecten in het noorden waar nu een vuile dieseltrein rijdt. "De waterstoftrein is in aanschaf iets duurder dan de dieseltrein. Maar een stuk goedkoper dan het aanleggen van bovenleiding", zegt ze. Gräper is bereid om extra geld op tafel te leggen, maar ze noemt geen bedrag.

STER reclame