Een ingeslagen ruit van een bus in Almere ANP

Vervoersbedrijven gaan zelf zware overtreders bestraffen. Ze brengen hen een bedrag van minstens 313 euro in rekening, bedoeld als schadevergoeding boven op de straf die Justitie geeft voor geweld, vandalisme en bedreiging in bussen, trams en treinen.

De organisatie die de bedragen namens de vervoerders incasseert, SODA, bevestigt het bericht van de Telegraaf dat de grote ov-bedrijven Connexxion en Keolis komende week beginnen met het innen van de schadevergoedingen.

Bedrijven kunnen die opleggen via het civiel recht. Veel supermarkten doen dat al bij bijvoorbeeld winkeldiefstal. Als een overtreder niet akkoord gaat, moet uiteindelijk de rechter erover beslissen. Het 'boetebedrag' is dus niet gelijk definitief.

Succesvolle proef

In de regio Utrecht is al een proef gedaan bij de vervoerder U-OV en daaruit bleek dat de extra 'boetes' een preventieve werking hebben. "Daar zagen we dat het aantal incidenten waarbij iemand moest worden aangehouden met ruim 60 procent was gedaald. Dat betekent dat daardoor veel meer rust en comfort ontstond", zei directeur SODA-directeur Arie-Jan van Os vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.

De schadevergoedingen moeten ook de kosten dekken die vervoersbedrijven maken als iemand wordt opgepakt, zegt hij. "De verdachte moet worden aangehouden, overgebracht naar het politiebureau en daar moet proces-verbaal worden opgemaakt. Dat zijn allemaal uren waarin de toezichthouder niet zijn taak voor veiligheid en orde in het openbaar vervoer kan uitvoeren."

NS trekt eigen plan

Het ov heeft veel last van raddraaiers. Een derde van de medewerkers wordt wel eens bedreigd, een kwart van de reizigers krijgt te maken met lastigvallen, bedreiging, beroving of mishandeling, citeert De Telegraaf uit een onderzoek van kenniscentrum CROW. Jaarlijks worden ruim tweeduizend zware overtreders strafrechtelijk vervolgd.

SODA benadrukt dat er pas schadebedragen worden opgelegd bij ernstige overtredingen of als iemand onhandelbaar is. Een zwartrijder die meewerkt, hoeft dus geen extra schadevergoeding te betalen.

De NS maakt geen gebruik van de dienstverlening van SODA en zegt in De Telegraaf zelf zo nodig civielrechtelijke schadezaken aan te spannen tegen daders als personeel op de trein in aanraking komt met agressie, bedreiging en geweld. "We trekken hierin ons eigen plan", zegt een woordvoerder.

STER reclame