Max Verstappen vorig seizoen tijdens de testweken in Barcelona ANP

Woensdag start het Formule 1-seizoen met de eerste van in totaal zes testdagen op het circuit van Barcelona. De meeste teams hebben hun presentaties voor 2020 al achter de rug; in Spanje wordt deze en volgende week de laatste hand gelegd aan de wagens voor de eerste grand prix van het jaar, op 15 maart in Australië.

Vier vragen aan voormalig Formule 1-coureur en NOS-analist Jan Lammers en Formule 1-verslaggever Louis Dekker van de NOS over de testweken, die dit keer bestaan uit twee keer drie dagen in plaats van de twee keer vier dagen in de voorgaande jaren.

Het Formule 1-seizoen 2020 start woensdag in Barcelona met de eerste van zes testdagen. Wat kunnen we verwachten?

Jan Lammers: "Heel veel functietests. De teams werken een waslijst aan functies af. De feedback die ze hebben uit de tests in de windtunnel en de simulator moet overeenstemmen met wat de wagens nu op de baan doen. De technici vinken af wat klopt en wat in Barcelona niet klopt, zorgt voor kopzorgen."

Louis Dekker: "Elk team start deze testweken met verse, brandende ambitie. Met de nieuwe auto wordt alles beter; dat is de heersende gedachte. Maar als iedereen een halve seconde wint, verandert er niks. Ik verwacht meer van hetzelfde. Dat heeft met budget te maken. Topteams Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing hebben veel meer geld en meer mankracht. Hun voorsprong is deze winter niet als sneeuw voor de zon verdwenen. De overige teams strijden weer om de kruimels."

De teampresentaties waren dit jaar een stuk soberder dan voorgaande jaren. Is daar een verklaring voor?

Jan Lammers: "Een van de redenen is waarschijnlijk dat de auto's al redelijk zijn doorontwikkeld. Er zijn weinig ingrijpende veranderingen aangebracht, maar tien marginale veranderingen kunnen straks nog altijd heel veel effect hebben."

Louis Dekker: "Er was eigenlijk niet zo veel te melden. Het reglement blijft voor 99 procent intact en de auto's zijn doorontwikkelingen van de 2019-bolides. Dat is duidelijk te zien. Of eigenlijk juist niet. Je moet bij wijze van spreken de verschillen met een vergrootglas opsporen."

De Red Bull-bolide van Pierre Gasly vorig jaar bij de test in Barcelona AFP

"Ook de stoelendans stelde niks voor: achttien van de twintig coureurs bleven op hun stek. Max Verstappens voormalige rivaal Esteban Ocon (Renault) keert terug in de Formule 1 ten koste van Nico Hülkenberg en Robert Kubica (Williams) maakt plaats voor weer een rijkeluiscoureur uit Canada, Nicolas Latifi. Weinig spectaculair."

Red Bull reed vorig jaar voor het eerst met Honda-motoren. Pas na de zomer kwam het team echt op stoom. Kunnen Max Verstappen en Alex Albon dit jaar vanaf het begin een serieuze aanval doen op de posities van Mercedes en Ferrari?

Jan Lammers: "Op basis van logica mag je dat verwachten. Mercedes en Ferrari rijden al jaren met eigen motoren. Zij werken met bestaande concepten, ook qua chassis. Honda was vorig jaar voor het eerst betrokken bij het team van Max Verstappen. Tijdens het seizoen kun je weinig echt veranderen. Dat is ongetwijfeld wel gebeurd bij de auto van 2020. Voor Red Bull en Honda is er na 2019 nog veel winst te behalen. Verstappen zal profiteren van de progressie."

Kan Max Verstappen in 2020 de aanval inzetten op wereldkampioen Lewis Hamilton? AFP

Louis Dekker: "Elk jaar was er dat verhaal over het gat met de top dat zou worden gedicht. En elk jaar volgde weer een dreun bij de wintertest in Barcelona. Toch verwacht ik dat Red Bull dit jaar een slag slaat. Mercedes en Ferrari zijn op motorenvlak wel bijna uitontwikkeld. Verstappens team heeft na de vechtscheiding met Renault juist de wind in de zeilen. De relatie met Honda biedt perspectief, omdat de Japanners vorig jaar conservatief begonnen. Er zit nog rek in als ze de voorzichtigheid laten varen. Verstappen zal er in Melbourne staan."

Vorig jaar maakte Ferrari een ijzersterke indruk tijdens de testdagen. Jullie dachten, net als iedereen, dat Ferrari eindelijk de strijd met Mercedes zou kunnen winnen. De praktijk was anders. We worden dus twee weken voor de gek gehouden?

Jan Lammers: "Nee. Ferrari had de afgelopen drie jaar misschien wel wereldkampioen kunnen worden. Dat team heeft de potentie nooit volledig waargemaakt. Sebastian Vettel heeft de afgelopen jaren fouten gemaakt en vorig seizoen heeft ook Charles Leclerc steken laten vallen. Je wint de titel niet door goede races. Je verliest door de slechte races. Mercedes heeft de afgelopen jaren veel minder slechte races gehad dan Ferrari."

Louis Dekker: "Ja. Het is de aftrap van het seizoen, maar de teams maken veel schijnbewegingen. De rondjes zeggen weinig. Conclusies zijn - zo weten we nog nadrukkelijker na 2019 - moeilijk te trekken. Teams doen hun best hun aerodynamische vondsten te camoufleren, niemand laat het achterste van zijn tong zien en iedereen strooit elkaar zand in de ogen. Betrouwbaarheid is belangrijker dan snelheid."

STER reclame