Een brief met twee adressen, die naar dezelfde persoon is verstuurd Steff Davies

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is twee keer de mist in gegaan met een brief naar 7000 Britten in Nederland. De organisatie wilde hun een brief sturen over hun immigratiestatus, maar die ging in sommige gevallen naar het verkeerde adres.

Bij een excuusbrief die volgde, ging het nogmaals fout: daarop stonden bij een onbekend aantal ontvangers per abuis de adresgegevens van iemand anders. Dat bevestigen twee ontvangers van de excuusbrief aan de NOS. Het is onbekend of het bij alle 7000 ontvangers verkeerd is gegaan.

"We zien er klachten over op sociale media en kregen er vanmorgen een aantal berichten over op onze helpdesk", laat een woordvoerder van de IND weten. "We zijn de kwestie nog aan het onderzoeken."

Twee brieven in één envelop

Bij de eerste brief ging het fout omdat een eventuele toevoeging aan het adres was weggevallen, waardoor bijvoorbeeld een brief naar nummer '1-A' naar nummer '1' ging. Dat ging waarschijnlijk mis bij het aanleveren van de brieven naar het postsorteercentrum.

Waar het bij de excuusbrief fout ging, is niet bekend. Het gaat om twee brieven die in dezelfde envelop terecht zijn gekomen: de excuusbrief en de oorspronkelijke brief. Op beide staat een adres; bij het combineren van de brieven is waarschijnlijk iets fout gegaan.

In de brief was te lezen wat Britten in Nederland moeten doen na de brexit. Dit jaar geldt als een transitieperiode; Britten hoeven daarin nog geen stappen te ondernemen. Als ze volgend jaar in Nederland willen blijven, moeten ze echter een verblijfsdocument aanvragen. Dat kost 60 euro voor een volwassene.

Datalek

De IND heeft het eerste lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat door de ontbrekende toevoeging adressen bij de verkeerde personen terecht kunnen zijn gekomen. Daarmee is het een datalek.

STER reclame