NOS Nieuws

Belgisch leger gaat in winkelcentra op zoek naar vrouwen

Het Belgische leger opent pop-upwinkels in Luik en Wijnegem. Met dit charmeoffensief tussen schoenen- en kledingwinkels hoopt de Belgische Defensie meer vrouwen te trekken.

"Ik heb zelf vastgesteld dat veel bezoekers van winkelcentra vrouw zijn. Daarom hebben we besloten om pop-upwinkels te openen", zegt commandant Johan Coenen tegen Belgische media. Bij de winkels kunnen de vrouwen informatie krijgen over de carrièremogelijkheden bij het leger.

Elke dag presenteert een ander onderdeel van de krijgsmacht zich in de pop-upwinkels. Er zijn ook vrouwelijke militairen aanwezig om te vertellen hoe het is om als vrouw in het leger te werken.

Het leger heeft honderd verschillende beroepen, waarvan de meeste prima toegankelijk zijn voor vrouwen.

Commandant Johan Coenen

Verder worden de kandidaten van het Vlaamse televisieprogramma Kamp Waes ingezet om vrouwen te overtuigen. In het programma strijden de kandidaten voor een plekje bij de speciale eenheden van het Belgische leger.

"Het leger heeft honderd verschillende beroepen, waarvan de meeste prima toegankelijk zijn voor vrouwen", zegt Coenen. Volgens de commandant laten de vrouwen zich vaak afschrikken omdat ze denken dat het fysiek te zwaar is. Ook zien ze ertegen op om voor langere tijd naar het buitenland gestuurd te worden, zegt Coenen.

Het is 45 jaar geleden dat er in België voor het eerst een vrouw het leger in ging. Momenteel zitten er ruim 2200 vrouwen in het leger. Dat is 8,7 procent van het totaal aantal militairen in België.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl