Hollandse Hoogte / Joost van den Broek

"Reinbert de Leeuw is als componist, pianist en dirigent van onschatbare waarde geweest voor het Concertgebouw." Met die woorden reageert directeur Simon Reinink op het overlijden van De Leeuw. "Hij was een echte voortrekker in de hedendaagse muziek."

Ook voor het Muziekgebouw in Amsterdam was De Leeuw belangrijk. "De bevlogenheid waarmee hij zich sterk maakte voor moderne componisten als György Kurtág, Louis Andriessen, György Ligeti en Sofia Goebaidoelina liet niemand onberoerd. Daarmee wist hij onder een brede waaier van muziekliefhebbers een nieuwsgierigheid aan te wakkeren voor de hedendaagse muziekcultuur", staat op de website van het Muziekgebouw. "We koesteren de prachtige muziek die hij in onze zaal ten gehore heeft gebracht."

De Leeuw was medeoprichter van het Schönberg Ensemble, dat tegenwoordig Asko|Schönberg heet en waarmee hij 45 jaar heeft opgetreden. "Hij heeft het Nederlandse muziekleven de laatste 50 jaar wezenlijk veranderd", zegt Rosita Wouda die 25 jaar zakelijk leider van van Akso|Schönberg. "Wat hij deed was nooit gemiddeld, maar altijd extreem."

Op 12 januari van dit jaar gaf hij zijn laatste concert bij het tweedaagse festival Words & Music, een evenement van Asko|Schönberg.

Op sociale media zijn meer reacties te lezen op het overlijden van De Leeuw. Zo schrijft zangeres en regisseur Leonie Jansen dat haar hele generatie door hem de Franse componist Erik Satie heeft leren kennen. In de jaren 80 voerde De Leeuw de pianostukken van Satie op. Hij speelde die muziek in een extreem langzaam tempo, waarmee hij succes had.

Vier jaar geleden wist De Leeuw een groot publiek te ontroeren met zijn interpretatie van de Matthäus Passion. Op uitnodiging van het orkest Holland Baroque dirigeerde hij dit werk van Bach.

"Dat was een heel bijzondere samenwerking", zegt Tineke Steenbrink, die samen met haar zus Holland Baroque heeft opgericht. "Bij Reinbert is alles anders dan bij iemand anders." Steenbrink praat liefdevol over de dirigent, met wie ze gedurende het project in 2016 zeer nauw samenwerkte. Zijn dood ontroert haar.

"Hij was destijds al lichamelijk zwak en broos en heeft toen volledig op geestkracht gewerkt", vertelt ze. "De intensiteit en de drive waarmee hij dat deed waren heel uitzonderlijk. Alles draaide bij hem om de muziek. Hij gaf daar alles voor. Hij had ook een hele sterke mening over de muziek en hoe het moest klinken. Door niemand liet hij zich beïnvloeden." Toch was de samenwerking goed, benadrukt Steenbrink. "We gingen samen op zoek naar dat wat Reinbert zocht in de Matthäus Passion."

Kort geleden heeft ze De Leeuw nog gezien. Ze zaten naast elkaar bij een jubileumconcert. Tineke Steenbrink: "Ik ben blij dat ik toen nog heel veel lieve woordjes in zijn oor heb kunnen fluisteren."

STER reclame