Doordat sommige vliegmaatschappijen niet meer op China vliegen, kunnen dieren van een Nederlandse paardenhouderij niet worden geëxporteerd Aniek van Santvoort

De uitbraak van het coronavirus heeft gevolgen voor bedrijven in Europa. Ook kleine Nederlandse bedrijven ontkomen er niet aan.

De extra lange vakantie, ingelast door de uitbraak van het coronavirus, zou bij sommige bedrijven tot 10 februari de productie stilleggen, maar onder andere BMW heeft nu al aangekondigd fabrieken langer dicht te houden. Ook in Nederland bereiden bedrijven zich voor om de klappen op te vangen.

KLM maakte vandaag bekend later dan gepland weer naar China te vliegen. De eerste vluchten gaan pas weer vanaf 16 maart.

Voorraad

Of bedrijven in de knel komen, hangt af van hoeveel voorraad ze hebben. "De auto-industrie werkt bijvoorbeeld met korte voorraden", zegt Onno de Jong, transportconsultant bij Ecorys.

"Dan merk je het het snelst als die voorraden niet meer binnenkomen", zegt De Jong. De ceo van Fiat Chrysler Automobiles, Mike Manley, zei vandaag tegen Reuters dat de Europese productie van de auto's binnen twee of vier weken in de problemen kan komen als de situatie in China zo doorgaat.

Dit zijn de producten die we in 2018 vanuit China importeerden NOS

Veel spullen die in China worden geproduceerd, zoals elektronica en speelgoed, komen met schepen naar Nederland, zegt De Jong. Die doen een paar weken over de reis.

"Bedrijven die daar gebruik van maken hebben grotere voorraden, dus die kunnen het wat langer uithouden", zegt De Jong. "Maar als de situatie nog zes of acht weken zo doorgaat, gaan ook die sectoren het voelen."

'Schade van 2000 euro per dag'

Niet alleen KLM vliegt voorlopig niet op China, ook andere Europese vliegmaatschappijen zijn daar voorlopig mee gestopt. Daar heeft paardenhouderij De Gerdine Hoeve in Hilvarenbeek last van. "We kunnen de paarden niet naar China exporteren", zegt eigenaar Aniek van Santvoort.

Normaal gesproken gaan de meeste paarden van de hoeve, zo'n 70 procent, naar China. "Wij hebben een hele brede groep klanten", zegt Van Santvoort. "Sommige paarden komen terecht in entertainmentparken, andere zijn springpaarden en we verkopen ook aan zakenmensen die paarden als statussymbool hebben."

Van Santvoort heeft nog wel contact met kopers in China, maar nieuwe aanvragen blijven uit, vertelt ze:

'Normaal krijgen we elke dag vragen over paarden, maar nu is het helemaal stil'

Doordat de vliegmaatschappij waar de paarden altijd mee vervoerd werden, Lufthansa, niet meer op China vliegt, staan al die paarden nu in quarantaine in Hilvarenbeek. Dat moet altijd voordat dieren worden geëxporteerd. "Onze quarantainestal staat vol", zegt Van Santvoort. Er staan nu 77 paarden in. Kosten: 25 euro per paard per dag. In totaal dagelijks zo'n 2000 euro.

Dat is niet de enige schade die het bedrijf lijdt. Normaal gesproken krijgen ze per dag zo'n vijf of zes aanvragen uit China. "Nu komt er niks binnen", zegt Van Santvoort. "En het is volkomen onduidelijk hoelang dit gaat duren."

"Het gaat altijd over de grote bedrijven die importeren uit China, maar die hebben buffers waarmee ze dit soort problemen kunnen opvangen", zegt Van Santvoort. "Ons raakt dit veel directer."

STER reclame