De graafmachines, hopen zand en bouwvakkers zijn nog niet weg, maar de ingrijpende verbouwing van Circuit Zandvoort gaat langzaamaan de laatste fase in. "We zijn niet meer aan het afgraven, maar aan het opbouwen", omschrijft circuitdirecteur Robert van Overdijk de stand van zaken. "We liggen keurig op schema."

Bekijk hieronder een reportage over de vorderingen op het circuit van Zandvoort.

Renovatie Zandvoort ligt op koers

Over 107 dagen gaan de lichten uit voor de race, dan wordt er een naam toegevoegd aan de lijst waar onder anderen Jackie Stewart, Niki Lauda en Alain Prost op prijken, alle drie grandprixwinnaar tussen de duinen. Op zondag 3 mei wordt editie 31 van de Nederlandse GP gereden, de eerste sinds 1985.

Tunnel onder de baan, gat gedicht

Voor de tweede keer heeft de grand prix-organisatie journalisten uitgenodigd om een kijkje te nemen op het circuit, dat sinds november een bouwplaats is. Het verschil met zes weken geleden is het beste te zien op de twee plekken waar voetgangerstunnels zijn geplaatst.

Vanaf de startgrid voor de hoofdtribune was de eerste bocht, de Tarzanbocht, eerder nog onbereikbaar. Over een lengte van zo'n twintig meter was het asfalt weggehaald om ruimte te maken voor een tunnelbuis. Het gat is inmiddels gedicht, de tunnel is ingegraven en de baan klaar om geasfalteerd te worden. Dat geldt ook voor de tunnel voor de laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht.

Bekijk in de carrousel foto's van december en januari

"We hebben geen last gehad van winterweer, maar de cruciale weken moeten nog komen", zegt architect Jarno Zaffelli. Zijn ingenieursbureau, Dromo, is verantwoordelijk voor het ontwerp van het vernieuwde circuit.

Pronkstuk daarvan is de laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht. Het zal, net als de Hugenholtzbocht een zogeheten kombocht worden. Een bocht met een oplopend hellingspercentage, dat houdt in dat het bovenin steiler is dan onderin.

'Niet kouder dan acht graden'

"Eind januari gaan we beginnen met het asfalteren daarvan, dat is het moeilijkste deel van de verbouwing. Het mag niet kouder zijn dan acht graden, want dan kunnen we het asfalt niet leggen."

Half februari moet het asfalt overal op de baan liggen. Zaffelli: "Dan kunnen we gaan testen. De bedoeling is dat het circuit rond 27 februari in gebruik kan worden genomen." Wie het eerste rondje mag rijden, is nog niet bekendgemaakt.

Ik wil heel graag het commentaar horen van degene die op zaterdag poleposition pakt.

Jan Lammers

Van Overdijk: "De FIA (internationale autosportfederatie, red.) moet het circuit nog goedkeuren, maar ze zijn hier tweewekelijks om de voortgang te checken. De officiële goedkeuring zal vlak voor het evenement plaatsvinden, maar dat is niet meer dan een formaliteit omdat zij bij de voortgang betrokken zijn."

'Hoogteverschillen zijn sensationeel'

Sportief directeur Jan Lammers kan niet wachten tot de coureurs over de baan kunnen rijden. "In die kombochten ga je bovenin een paar meter omhoog, maar dan moet je weer naar beneden. De hoogteverschillen zijn sensationeel, ik wil heel graag het commentaar horen van degene die op zaterdag poleposition pakt."

De vraag is hoe de Pirelli-banden het oplopende hellingspercentage verteren, maar Zaffelli maakt zich geen zorgen. "De kwaliteitsdruk tijdens het bouwen is al zo hoog dat we weten wat we kunnen verwachten."

Toch zijn de zorgen pas echt weggenomen als er daadwerkelijk door bolides gereden kan worden op Zandvoort. "We voeren tests uit met lasers, maar alleen als je er met een auto overheen rijdt, weet je of er nog dingen aangepast moeten worden. Dat maakt de feedback van de eerste testrijders natuurlijk wel spannend."

STER reclame