NOS

Een Tesla is voor veel consumenten te duur. Dit jaar komen diverse autoproducenten met een elektrisch middenklassemodel. Zo komen de Opel e-corsa, een Peugeot e-208 en een nieuwe elektrische Golf, de Volkswagen ID.3 op de markt.

De goedkoopste modellen kosten rond de 30.000 à 35.000 euro. Voor een nieuwe Tesla Model 3 betaal je rond de 50.000 euro. Dat blijven prijskaartjes waar menig consument in de showroom van schrikt, maar de auto's zijn net iets goedkoper dan hun voorgangers.

Bovendien staan er andere voordelen tegenover, zegt Frank Jacobs van tijdschrift Autoweek. "Stroom is goedkoper dan benzine, je betaalt geen wegenbelasting, er zijn minder onderhoudskosten en de restwaarde zal over een jaar of 5 hoger zijn." Want voor tweedehands benzine- en dieselauto's is over vijf jaar minder animo, redeneert Jacobs.

De actieradius is nog altijd lager dan die van een gemiddelde benzineauto, maar ook op dit punt wint elektrisch rijden terrein. Met de nieuwe lichting middenklassemodellen rijd je onder ideale omstandigheden zo'n 400 kilometer op een volle batterij. In hoeverre dat in de praktijk lukt, hangt af van de rijstijl en de temperatuur.

Verdubbeling in 2019

In 2019 was ruim tien procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch, blijkt uit cijfers van de BOVAG. Dat komt vooral door zakelijke rijders met gunstige lease-bijtellingsvoorwaarden. Die bijtelling, die vorig jaar 4 procent was en dit jaar omhoog gaat naar 8 procent, veroorzaakte zelfs nog een eindejaarsrush in december.

Dit is de ontwikkeling van het aantal volledig elektrische auto's in Nederland:

NOS

Maar ook zonder die run uit december verdubbelde het aantal volledig elektrische voertuigen afgelopen jaar in Nederland. Eind november waren er 84.000, blijkt uit de meest recente cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor 2020 rekent de Bovag op een verdere toename van 40.000. Al blijft dat op een totaal wagenpark van volgens het CBS ruim 8,5 miljoen voertuigen natuurlijk een bescheiden aantal.

Aanschafsubsidie?

Ondanks alle gunstige voorwaarden kostte een elektrische auto afgelopen jaar gemiddeld 2 à 3 procent meer dan een benzineauto, blijkt uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2019. Toch verwacht de ANWB ook een doorbraak in de verkoop van elektrische auto's aan particulieren.

Vooral als er een aanschafsubsidie komt die de kosten nog verder gelijk trekt. Wanneer deze subsidie er komt en hoe hoog deze wordt, is nog onzeker. De verwachting is dat die in 2021 ingevoerd wordt en tussen de 3000 en 3500 komt te liggen, en de jaren daarna weer afgebouwd wordt.

Kosten en actieradius zijn belangrijke voorwaarden voor de overstap naar elektrisch. Toch blijft het allerbelangrijkste voor veel overstappers: stoppen met rijden op fossiele brandstof. De ANWB meldt dat een elektrische auto gemiddeld 35 tot 55 procent minder CO2 uitstoot.

Voor het overgrote deel van de autorijders die het moeten hebben van de tweedehands automarkt is het nog even wachten op de doorbraak. Die zal pas komen als de bulk aan elektrische auto's weer tweedehands wordt doorverkocht.

STER reclame