Dennis Muilenburg EPA

De ontslagen topman van vliegtuigfabrikant Boeing kan aanspraak maken op tientallen miljoenen. Dennis Muilenburgs vertrekregeling levert hem al met al omgerekend zo'n 33 miljoen euro op, bij de actuele koers van het aandeel Boeing van ruim 300 euro, heeft persbureau Bloomberg becijferd.

Verder heeft Muilenburg recht op een pensioenregeling van bijna 12 miljoen euro. Hij heeft ook aandelen in het bedrijf met een actuele waarde van omgerekend 39 miljoen euro. Als de koers stijgt, kan dat dus nog meer worden.

Muilenburg verdiende sinds hij in 2015 aantrad als hoogste baas al tientallen miljoenen, grotendeels via opties op aandelen en bonussen. Hij werd gisteren door de raad van bestuur de laan uit gestuurd om de crisis rond de 737 MAX-toestellen.

Die staan wereldwijd al maanden aan de grond omdat er twee vliegrampen mee zijn gebeurd waarbij in totaal 346 mensen omkwamen in Indonesië en Ethiopië.

Duizenden bestellingen

Beide ongelukken bleken te zijn veroorzaakt door softwarefouten in het besturingssysteem van het toestel. Boeing kwam met een update, maar de aanpassingen moeten wereldwijd door de luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. Onduidelijk is hoe lang de vliegtuigen nog aan de grond moeten blijven.

De problemen zouden Boeing tot nu toe zo'n 8 miljard euro hebben gekost. Er staan bij circa honderd afnemers nog 5000 bestellingen open van de 737 MAX-toestellen, maar die kunnen niet worden geleverd zolang de vernieuwde versie niet is goedgekeurd.

Weinig openheid

Muilenburg kreeg in de nasleep van de ongelukken veel kritiek omdat Boeing aanvankelijk weinig openheid van zaken gaf over de oorzaak van de vliegrampen en niet erg ruimhartig leek mee te werken met het onderzoek. Dit jaar trad hij al terug als voorzitter van de raad van bestuur, maar bleef wel de dagelijkse leiding houden. Hij heeft zijn hele werkzame leven bij Boeing doorgebracht, waar hij opklom van stagiair tot ceo.

Zijn ontslag is bedoeld om het vertrouwen terug te winnen van klanten en toezichthouders. Boeing bouwt niet alleen verkeersvliegtuigen, maar ook militaire toestellen, helikopters, satellieten, raketten en wapensystemen. De strop die het bedrijf lijdt door de problemen met de 737 MAX is maar een fractie van de miljardenomzet die het jaarlijks draait.

STER reclame