ANP
NOS Nieuws Binnenland

'Oproep! Chaos 3.0': zo bereiden Duindorpers zich voor op rellen

"Oproep! Chaos 3.0. Verzamelen op het Tesselseplein, 19.00 uur." Het is maandag, eind van de middag, wanneer dit bericht in Snapchat verschijnt: gericht aan jongeren uit Duindorp. Vanwege het brede bereik van Snapchat zien ook leeftijdgenoten uit andere wijken de tekst op hun telefoon binnenkomen.

Het is de opmaat naar de derde avond van ongeregeldheden in dit voormalige vissersdorp. De voorbereidingen beginnen op internet steeds al vroeg. "Politie is niet dom", zegt een Duindorper begin van de middag in een groep op de online berichtendienst Telegram. "Wij moeten zorgen slimmer te zijn dan die kk honden."

NOS

Een ander reageert: "Hou wel je hoofd erbij. Als wij slim spelen, wil politie nog slimmer spelen. Het is en blijft een spelletje." Een derde: "Knalle gewoon!"

Eind van de middag gaan er foto's rond van flessen wasbenzine die steekvlammen kunnen veroorzaken. "Top, top, top", reageert iemand. "Fikt snel."

Ontploffend vuurwerk en een brandende dixi: via Telegram en Snapchat verspreiden de jongeren filmpjes van de ongeregeldheden:

Vuurwerk en brandjes in Duindorp, 'Hij smelt, hij smelt'

Het zijn geen grote groepen jongeren die de confrontatie zoeken met de politie. In de relatief kleine wijk (zo'n 6000 inwoners) zijn het maandagavond eerder kleine groepjes die zich door de wijk begeven. In totaal 50 tot 100 jongeren, met een werkwijze die bijna professioneel aandoet.

Ze steken dingen in de fik waarvan buurtbewoners zelf relatief weinig last hebben. Ondergrondse vuilcontainers, een stapeltje pallets op een straathoek, het puin van de Pniëlkerk die wordt gesloopt, het bushokje op het Tesselseplein. Het zijn de gemeente en andere instanties die de schade voor hun rekening moeten nemen.

Omwonenden, die buiten op straat staan te kijken naar de onrust, of uit het raam hangen, hebben vooral last van de dichte rook en de doordringende brandgeur. Een geur die na afloop nauwelijks uit je kleding is te wassen. Van echt grote schade is geen sprake.

De unieke ligging van Duindorp zorgt ervoor dat de politie maar moeilijk grip krijgt op de in het zwart geklede relschoppers, die vaak een capuchon over hun hoofd hebben getrokken en een sjaal voor hun mond dragen om niet herkend te worden op de beelden van de camera's. De wijk wordt aan drie kanten ingeklemd door duingebied en aan de noodzijde door de Scheveningse haven. Relschoppers kunnen hier gemakkelijk in verdwijnen.

NOS

Via Whatsapp en Telegram houden relschoppers elkaar op de hoogte van de bewegingen van de politie. Het is een kat- en muisspel met de politie en andere hulpdiensten; anderen worden zoveel mogelijk met rust gelaten. Zo kan een pakketbezorger aan het begin van de avond ongestoord zijn werk doen, in een straat waar zwaar vuurwerk wordt afgestoken en meerdere brandjes woeden.

Weinig geliefd

De meeste Duindorpers houden "niet van vreemde gezichten", zoals één van hen het uitdrukt. Die gesloten houding heeft het imago van deze wijk door de jaren heen weinig goed gedaan. Met enige regelmaat verschenen er berichten in de media over Nederlanders met een migratie-achtergrond die niet geaccepteerd worden in deze 'witte enclave'. Ook journalisten zijn weinig geliefd. Zo konden een verslaggever en cameraman van Omroep West afgelopen vrijdag hun werk niet doen in Duindorp. Ze werden uitgescholden, bedreigd en bekogeld met eieren.

De Duindorpers zelf zien vooral de voordelen van het tamelijk unieke karakter van de wijk, waar iedereen nog voor elkaar zorgt. Een Duindorper zegt daarover: "Niemand hoeft hier honger te hebben. Als je het financieel even moeilijk hebt, zorgen de buren voor je. En de buurt houdt een oogje in het zeil als je kinderen buiten spelen. Er is hier nog saamhorigheid. En die saamhorigheid is door het vreugdevuur, dat ons nu is afgepakt, alleen maar groter geworden. Waar vind je dat elders nog? Wij willen dat koste wat kost zo houden."

Ondernemers in Duindorp zien hoe hun omgeving plotseling een gevarenzone geworden is:

Duindorpse kerstboomverkoper pakt in: 'Je moet hier gewoon 's avonds niet zijn'

STER reclame