HH / Ed/JAL/Victoria Secrets
NOS Nieuws Economie

Victoria's Secret stopt met lingerieshow: 'Snap de ophef niet zo', of: 'Begrijpelijk'

De modeshow van de Amerikaanse lingerieketen Victoria's Secret gaat dit jaar definitief niet door, maakt het moederbedrijf L Brands bekend. Het bedrijf raakte eerder in opspraak, critici vonden dat er te weinig diversiteit en inclusiviteit was in de campagnes en tijdens de lingerieshow. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf de marketingstrategie aangepast en past de modeshow er nu niet meer bij.

Al in mei van dit jaar waren er twijfels over of de modeshow nog door zou gaan. Het evenement stond vooral bekend om de topmodellen, de zogenaamde Victoria's Secret Angels, die in lingerie over de catwalk liepen. Daarnaast waren er elk jaar optredens van populaire artiesten.

Het jaarlijkse evenement werd live uitgezonden op Amerikaanse televisie. Maar het kampte met kijkcijferproblemen: de eerste liveshow op televisie trok in 2001 zo'n 12 miljoen kijkers, terwijl er vorig jaar 3,3 miljoen Amerikanen naar de uitzending keken.

Volgens analisten probeerde het merk tevergeefs te reorganiseren en "dichter bij de klant te komen". De marketingbaas van het merk, Ed Razek, kreeg in november vorig jaar veel kritiek na uitspraken over het opnemen van transgenders en plussize-modellen in zijn show. "Nee, ik denk niet dat we dat zouden moeten doen. Because the show is a fantasy", antwoordde hij op een vraag daarover. Het merk kreeg eerder ook kritiek omdat er alleen slanke en vooral witte vrouwen aan de shows meededen.

Dit zijn de beelden van, voorlopig, de laatste 'Victoria's Secret Fashionshow' in 2018.

Floor van de Pavert, oprichter van de lingeriewinkel SuperBra, verkoopt bh's in veel verschillende kleuren en maten om zo een divers aanbod te kunnen bieden. Zij snapt dat het succes van Victoria's Secret de laatste jaren terugliep. Het sluit volgens haar aan bij een trend die gaande is in de maatschappij. "Bedrijven hebben te maken met consumenten die meer diversiteit willen zien in de producten, maar ook in de marketing." Ook mensen die geen maat 34 hebben, willen zich herkennen in de producten, zegt Van de Pavert. "Maar Victoria's Secret geeft hier maar weinig gehoor aan."

Sommige mensen op sociale media reageren teleurgesteld op het nieuws. Lingerieliefhebber Janna Sophia, die elk jaar naar de show keek, vindt het jammer dat ze dit jaar moet overslaan. "Het is geweldig mooi om te zien en eerlijk gezegd snap ik de ophef over de meisjes niet zo", zegt Sophia. "Er worden tegenwoordig veel modellen op een voetstuk gezet omdat zij een normaal postuur hebben, maar de modellen van de show trainen hard en hebben echt niet allemaal anorexia."

Teruglopende verkoopcijfers

Niet alleen de kijkcijfers liepen terug, het bedrijf zag de afgelopen dagen ook klanten weglopen. In de eerste negen maanden van dit jaar zag L Brands de omzet dalen met 175 miljoen dollar. Daarnaast kelderden de aandelenkoers flink: ten opzichte van vorig jaar staat het aandeel nu 43 procent lager.

Van de Pavert erkent dat het moeilijk is om als lingeriemerk een divers assortiment te hebben. "Je kunt het eigenlijk nooit goed doen, want er valt altijd wel iemand buiten de verschillende maten. Voor veel bedrijven is diversiteit een worsteling, maar er niets aan doen is geen optie."

STER reclame