AFP
NOS Nieuws Tech

Google wordt strenger voor politieke adverteerders

Google gaat het politieke partijen moeilijker maken om kiezers gerichte advertenties voor te schotelen. Adverteerders kunnen straks alleen nog op basis van leeftijd, geslacht en locatie een doelgroep kiezen. Ook zogeheten contextuele advertenties blijven toegestaan, door iemand reclame te tonen over bijvoorbeeld de economie als een gebruiker daarover leest of daarnaar kijkt.

Nu nog kunnen politieke adverteerders bij Google aangeven dat ze mensen willen bereiken die bijvoorbeeld links georiënteerd zijn. De internetgigant zorgt voor een match door bijvoorbeeld gebruikers die veel op 'Democraten' of bijvoorbeeld 'PvdA' zoeken de reclame te laten zien. Binnenkort kan dat niet meer.

Wereldwijd uitgerold

De nieuwe werkwijze gaat vanaf volgende week al in het Verenigd Koninkrijk in. Andere landen in de Europese Unie volgen nog voor het eind van het jaar. De rest van de wereld is begin 2020 aan de beurt, waaronder dus de VS.

Amerikaanse politieke strategen reageren tegen The New York Times teleurgesteld, de kritiek is onder meer dat dit politieke partijen beperkt in het bereiken van kiezers. Politieke advertenties kunnen verschijnen bij zoekresultaten, bij video's op YouTube en op sites van derden die gebruik maken van het advertentienetwerk van Google.

Vertrouwen vergroten

Sociale media staan al geruime tijd onder druk om hun advertentiebeleid aan te passen in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van volgend jaar. "Gezien de recent geuite zorgen en het belang van het democratische proces, willen we het vertrouwen vergroten van kiezers in de politieke advertenties die ze op onze platforms zien", verklaart Google.

Ook zegt het bedrijf misleidende boodschappen in reclames te willen aanpakken, al zegt het wel dat het aantal advertenties waarop het actie zal ondernemen "zeer beperkt" zal zijn.

Facebook liet eerder weten advertenties niet op feitelijke onjuistheden te gaan controleren. Twitter maakte vorige maand bekend helemaal te gaan stoppen met het aanbieden van politieke advertenties.

STER reclame