Wel of geen nieuwe internet-zeepbel?
Door NOS Net-redacteur Bas de Vries
Het is bekend komen te staan als de internet-bubble oftewel de internetzeepbel, de periode van 1997 tot 2001, toen er miljarden werden geïnvesteerd in bedrijven die dat uiteindelijk niet waard bleken. Er zijn mensen met verstand van internet, zoals topman Eric Schmidt van Google, die nu tekenen zien van een nieuwe zeepbel. Met name Facebook en gamebedrijf Zynga zouden worden overgewaardeerd.
Is er inderdaad sprake van een nieuwe zeepbel, die vroeg of laat zal knappen? Wij vroegen het vier mensen die dagelijks met internet bezig zijn. Hun oordeel: 2011 is niet te vergelijken met 2001, hoewel er ook nu geregeld gebakken lucht wordt verkocht.
Bas Brand (adviseert bedrijven en organisaties over hun internetstrategie)
"Natuurlijk zegt Eric Schmidt van Google dat Facebook een zeepbel veroorzaakt. Hij is de baas van een beursgenoteerde concurrent, maar er komt geen tweede bubble.
In Groupon, Twitter of Facebook zit misschien teveel lucht, maar niet genoeg om de hele internetbusiness te laten knappen. Ze voegen namelijk echt iets toe: concrete waarde in de maatschappij en economie. Ze doen dingen die we in het echte leven al lang deden, alleen doen zij het effectiever. Heel anders dan eind jaren 90, toen er gebakken lucht werd verkocht.
Een paar belletjes mogen er best knappen. Want er zijn nog steeds veel te veel gebakken-lucht-verkopers. Vrij baan voor transparante ondernemers en open initiatieven, daar gaat het om op internet."
Ruud Hendriks (media-ondernemer en presentator)
"Zeker, heel veel mensen zijn bang 'een volgend Facebook' te missen. De salarissen bij Google zijn tien procent omhoog gegaan, uit angst dat er anders te veel mensen vertrekken, maar investeerders staan inmiddels met beide benen op de grond. Voordat het zover is dat een internetbedrijf naar de beurs wordt gebracht, kijkt men nu echt heel goed naar de grondslag. Zijn er bijvoorbeeld substantiële omzetten? Facebook is echt een bedrijf. Dat kon je van World Online niet zeggen."
Google heeft al 6 miljard dollar voor Groupon geboden. Dat is veel voor een bedrijf dat pas drie jaar bestaat, maar het groeit heel hard en maakt echt winst. Ook Groupon is echt geen zeepbel."
Gyurka Jansen (specialist nieuwe media, verzorgt o.a. column over internet in Radio 1 programma 'Echte Jannen'):
"Ik zie wel een social media hype. Er zijn vrij veel mensen van mijn leeftijd, begin 30, die tien jaar geleden de vorige bubble hebben meegemaakt en die denken: er valt hier veel geld te verdienen, we kunnen mooie dingen maken en 'iets' met sociale media doen. Social gaming, zie Zynga, is mede daardoor ook heel groot aan het worden."
Misschien wordt dat soort bedrijven inderdaad iets overgewaardeerd, maar niet in dezelfde mate als destijds gebeurde. Je ziet ze namelijk heel goed nadenken over de vraag hoe ze geld kunnen verdienen. Samen met advertentiepartners."
Als er een harde val komt, dan zie ik die eerder bij al die journalisten en marketingmensen die steeds de neiging hebben op zoiets als Blytes.nl te springen. Een jongen van 16 die de volgende Hyves of Facebook gaat afleveren, zonder dat iemand eigenlijk precies weet waarom dan wel."
Alexander Klöpping (ondernemer, internetjournalist en geregeld gast in 'De Wereld Draait Door')
"De jury is nog in beraad over deze vraag, maar als je het aan mij vraagt: niet alleen Google, maar ook Facebook, Zynga, Groupon hebben cijfers die staan als een huis. Niet te vergelijken met het geneuzel in 1999. En als ze gaan samenwerken, dan gaan ze nog veel meer geld verdienen.
Neemt niet weg dat er in Silicon Valley momenteel een oorlog is om talent. Dat de salarissen enorm omhoog gaan. Dat er 41 miljoen dollar aan funding wordt gestoken in zoiets als Color, een app voor de iPhone die in de praktijk niet eens zo goed werkt. Daardoor loopt de druk op sommige plaatsen wel weer behoorlijk op.
Met sommige van die miljoenenbedrijven zou het ook best wel weer fout kunnen gaan, maar niet met de miljardenbedrijven, deze keer."