Zo moet de nieuwe testfaciliteit van Hardt Hyperloop eruit gaan zien Hardt Hyperloop
NOS Nieuws Binnenland Buitenland

Hyperloop gaat keihard, maar het duurt nog even voordat je ermee kan reizen

Razendsnel reizen in een vacuümbuis zou wel eens de toekomst van transport kunnen worden. Steeds meer bedrijven en investeerders doen mee aan de ontwikkeling van de zogenoemde hyperloop, die een enkeltje Amsterdam-Frankfurt in 50 minuten belooft.

Ook in Nederland wordt daaraan gewerkt. Gisteren maakte de Delftse startup Hardt Hyperloop bekend opnieuw een paar miljoen te hebben aangetrokken. Dit keer kwam het geld vooral van Kees Koolen, schatrijk geworden met vroege investeringen in Uber en Booking.com.

In totaal heeft het bedrijf in een paar jaar tijd meer dan 10 miljoen euro opgehaald. De Delftenaren kregen eerder al niet de minste bedrijven achter zich: BAM, Tata Steel, Royal IHC doen mee en ook NS, Deutsche Bahn en Schiphol scharen zich achter het bedrijf. Bovendien is de landelijke politiek ook enthousiast.

Momenteel zoekt Hardt naar een geschikte locatie voor een nieuwe testbaan met een lengte van 3 kilometer. Twee jaar geleden werd door onderzoekers van TNO een plek in Flevoland genoemd als meest optimaal, maar volgens Jelte Altena van Hardt kan de baan overal in Nederland komen.

"In juni kondigden we aan dat we een locatie zochten en toen hebben zich tien belangstellenden gemeld", vertelt hij. Daarvan bleven er een aantal over. "We zoeken nog naar de meest geschikte plek. Dat hangt bijvoorbeeld af van de beschikbaarheid van de grond en wat voor infrastructuur er in de buurt ligt."

Hardt heeft de knoop nog niet doorgehakt en verwacht uiterlijk maart een locatie te kunnen presenteren. De testbaan en bijbehorend onderzoekscentrum moeten vervolgens in 2022 operationeel zijn.

700 kilometer per uur

Maar heeft Hardt wel genoeg geld in kas? Het TNO-rapport noemt nog een bedrag van 119 miljoen euro voor de aanleg van de testbaan. Zoveel geld heeft Hardt volgens Altena helemaal niet nodig. "TNO ging uit van een systeem op veel grotere schaal. Onze buis is veel kleiner en dus goedkoper." Bovendien dragen de partnerbedrijven en de regio waar de baan komt ook geld bij.

Altena zegt dat de buis kleiner kan, omdat het traject bedoeld is voor snelheidstests en niet voor tests met mensen of goederen aan boord. "We hebben nu een buis van 30 meter, daarmee kunnen we niet de gewenste kruissnelheid van 700 kilometer per uur halen."

Virgin loopt voorop

Bij het hele project krijgt Hardt ondersteuning vanuit het ministerie. "Ik vind het belangrijk om bij de ontwikkeling van de hyperloop betrokken te zijn voor de langere afstanden", zei Verkeer-minister Van Nieuwenhuizen na een bezoek aan Delft. "Dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat je als Nederland het liefst ook die technologie kan leveren. Dat we die dan niet door bijvoorbeeld de Chinezen laten wegkapen."

Want er liggen inderdaad verschillende kapers op de kust, alhoewel die eerder uit Noord-Amerika komen. Koploper is de hyperloop van miljardair Richard Branson. Zijn Virgin had in 2017 als eerste een testtraject liggen, van 500 meter. In de woestijn bij Las Vegas werd eind dat jaar een snelheid van bijna 400 kilometer per uur gehaald.

Zo ziet de testbaan van Virgin eruit:

Momenteel aast Virgin op een project in India. Deelstaat Maharashtra opent naar verwachting zeer binnenkort de aanbesteding van een hyperlooptraject tussen Mumbai en Pune. Virgin heeft al aangeboden om met een half miljard eigen geld de eerste 12 kilometer aan te leggen.

De CEO van Virgin Hyperloop One zei eind vorige maand dat hij verwacht dat de eerste schop eind 2020 in de grond gaat. Dat kan ook grootspraak zijn, vorig jaar zei een andere topman dat dat dit jaar al zou gebeuren.

Hoe dan ook belooft Virgin dat het reizen in een hyperloop een kwestie is van jaren en niet van decennia. Dat is ook wat Hardt voor ogen heeft. Als alles goed gaat, willen de Delftenaren in 2028 een eerste traject van 50 kilometer operationeel hebben.

STER reclame