ANP

Het valt iedereen wel op hoe rustig het soms is in de Nederlandse winkelstraten. Zelfs op een zaterdagmiddag. In veel dorpen en middelgrote steden als Spijkenisse en Heerlen is dat al lang zo.

Er zijn de laatste ook positievere geluiden. Zo zijn de bezoekersaantallen van het centrum van Amersfoort al jaren aan het groeien. Maar uit nieuwe tellingen in de vier grote steden blijkt rijst weer een ander beeld op, namelijk dat nu ook Amsterdam, Rotterdam en Utrecht minder kooppubliek trekken.

De cijfers komen van Bureau RMC dat met 'druktesensoren' al jaren het aantal passanten telt in de belangrijkste winkelstraten van ons land. In Amsterdam (Kalverstraat) en Utrecht (Steenweg) zijn dit jaar 10 procent minder bezoekers dan vorig jaar.

In het centrum van Rotterdam (Lijnbaan) werd een teruggang gemeten van bijna 8 procent. Alleen het winkelgebied in Den Haag onttrekt zich aan de malaise met zelfs een voorzichtig plusje van 0,2 procent. Mogelijk werpt de vernieuwing van de Passage tussen Grote Marktstraat en Spuistraat al zijn vruchten af.

Gemiddeld is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten afgelopen negen maanden gedaald met 3,5 procent ten opzichte van een jaar geleden.

Oplevingen

De jarenlange afname van het winkelbezoek wordt algemeen toegeschreven aan de enorme toename van het kopen op internet. "Het aantal winkelende mensen loopt al jaren terug, vooral in de middelgrote steden", zegt Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC. Mensen gaan voor winkelen en een dagje uit naar de grote stad: Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Haarlem, Leiden en Maastricht bijvoorbeeld. Dat gaat ten koste van bezoekjes aan kleinere steden in de buurt."

"Maar nu zien we dus de eerste negatieve effecten in grote steden en lijkt het dat de middelgrote en kleinere steden het weer wat beter doen."

Volgens Lubbers pakt het nog niet slecht uit voor de winkeliers in de grote steden. "Winkeliers zien de bonbedragen stijgen, dus dat betekent dat mensen die wèl in die winkelstraat lopen, écht spullen kopen. Daardoor wordt een mogelijk verlies aan omzet opgevangen."

Tijdelijke overlast

De Urban Department Store Rotterdam (UDSR), de organisatie die de belangen behartigt van de winkeliers in Rotterdam, geeft RMC opdracht deze gegevens te verzamelen. "Van die daling worden we natuurlijk niet blij", zegt directeur Rob Vester van de UDSR. "Maar ja, het kan altijd nog erger", verwijzend naar de cijfers van Amsterdam en Utrecht.

"Er wordt op de Lijnbaan momenteel stevig geïnvesteerd in vastgoed. Nieuwe gevels bij Forum, renovatie van gevels en luifels. Daarbij wordt de Coolsingel heringericht. Dat leidt natuurlijk tot tijdelijke overlast en een minder aantrekkelijke binnenstad." Volgens Vester zien winkeliers hierdoor echter geen dramatische terugval in de omzet.

"Wij werken momenteel aan de vernieuwing, gericht op een toekomstbestendige binnenstad. We hebben er vertrouwen in dat de consumenten straks weer meer gaan uitgeven bij ons", aldus Vester.

De daling van 10 procent in de Amsterdamse Kalverstraat is volgens Jurgen Visser van ondernemersvereniging Kalverstraat/Heiligeweg een grote zorg. "Oorzaken zijn lastig te noemen. We zullen in samenwerking met ondernemers en gemeente de straat aantrekkelijk moeten houden, gevarieerd en schoon."

Den Haag blij

Den Haag is juist blij met de laatste metingen, zegt Ad Dekkers, directeur Bureau Binnenstad Den Haag. "Vooral in de veranderende (retail)markt. Er wordt zowel door ondernemers, investeerders als de gemeente al meer dan 20 jaar hard en intensief gewerkt aan het aantrekkelijk maken van de binnenstad. We hebben immers een unieke binnenstad", zegt Dekkers. "En dat lukt."

STER reclame