NOS Nieuws

Minder onrealistische reclames op Instagram en Facebook

Instagram heeft aangekondigd dat het bedrijf striktere regels gaat hanteren voor het plaatsen van foto's die gelinkt kunnen worden aan dieetproducten en plastische chirurgie. De maatregelen zullen ook genomen worden op Facebook, de eigenaar van Instagram. De regels worden vanaf vandaag ingevoerd.

"We willen dat Instagram een positieve plaats is voor iedereen die het gebruikt", zegt een woordvoerder van het bedrijf. "Dit beleid maakt deel uit van ons voortdurende werk om de druk te verminderen die mensen soms kunnen voelen als gevolg van sociale media." De regels zullen vooral op Instagram een grote impact hebben omdat jongeren hier overspoeld worden met onrealistische reclames.

Wat zijn de maatregelen?

Het bedrijf gaat foto's waarop promotie wordt gemaakt voor onrealistische afvalmethodes en afvalproducten verwijderen van de site. Ook komen er leeftijdsbeperkingen: jongeren onder de 18 jaar zullen veel minder berichten zien die gaan over diëten of cosmetische chirurgie. Als die berichten reclame bevatten en mensen aansporen om producten te kopen krijgen de foto's een leeftijdsrestrictie.

Ook foto's die onrealistische claims maken over snel afvallen of dieetproducten worden verwijderd. Op het platform zien veel gebruikers dagelijks foto's van influencers die bijvoorbeeld dieetthee promoten. Als ze hierbij schrijven dat ze door het product kilo's afvallen zal de foto onder de nieuwe regels offline gehaald worden.

Zorgen over de invloed van dit soort promotieberichten op het zelfbeeld van jongeren groeien. De voorzitter van het gezondheidszorgstelsel in het Verenigd Koninkrijk (NHS), riep begin dit jaar op voor een verbod op advertenties voor gewichtsverlies op sociale media. De producten waarvoor reclame gemaakt wordt, zouden een schadelijk effect hebben op de lichamelijke en geestelijke gezondheid van jongeren.

Tijdens het maken van de nieuwe regels heeft Facebook advies gevraagd van sociale media experts. Een van de bekendste activisten die zich al langer inzet voor zelfacceptatie is actrice Jameela Jamil.

Jamil is blij met de maatregelen die het bedrijf neemt. "Deze mensen verkopen snoepjes voor meer haargroei, maar ze dragen zelf extensions. Ze fotoshoppen zichzelf om er slanker uit te zien maar verkopen een shake voor gewichtsverlies", zegt ze. "Er worden zoveel leugens verteld en we hebben dat geaccepteerd als een culturele norm".

Bij een bericht waarin Kim Kardashian een shake promoot om af te vallen, zie je deze melding:

'Je moet 18 jaar of ouder zijn om deze foto te kunnen bekijken'

De nieuwe maatregelen trekken een lijn van veranderingen door in het bedrijf. Instagram heeft eerder al getest om de likes van foto's te verbergen. De functie bleek namelijk tot veel stress te leiden bij gebruikers. Vorig jaar voegde het bedrijf een timer toe. Hiermee kunnen mensen instellen hoelang ze op de applicatie blijven om te voorkomen dat ze eindeloos blijven doorscrollen.

In de aankomende weken introduceert Instagram ook een rapporteer-knop waarbij je zelf kan aangeven of een foto in strijd is met de nieuwe regels.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl