Reizigers op het perron van station Schiphol ANP

ProRail analyseert alle stations vanwege drukte

tijd van publicatie Aangepast

ProRail gaat alle stations en perrons onderzoeken om te kijken of er maatregelen nodig zijn om de toenemende drukte op te vangen. Het gaat om een analyse van "de transfercapaciteit en -veiligheid", zegt de spoorbeheerder.

ProRail kijkt onder meer naar het aantal reizigers dat in- en uitstapt, de breedte en lengte van de perrons en hoeveel treinen er aankomen en vertrekken. Ook de plek waar de trein aan een perron stopt wordt onderzocht.

"Je wil natuurlijk wel goede maatregelen nemen en niet zomaar overal de perrons verbreden en verlengen. Dat is niet altijd te oplossing", zegt een woordvoerder van ProRail. Zo wordt op Den Haag Holland Spoor een tunnel gemaakt waardoor reizigers aan verschillende kanten het perron kunnen verlaten.

Proef

De spoorbeheerder heeft al stations en specifieke perrons op het oog waar de drukte tot problemen leidt. Het gaat bijvoorbeeld om spoor 5 en 7 op Utrecht Centraal, spoor 1 en 2 op Schiphol en spoor 1, 2, 3 en 4 op Amsterdam Zuid.

Op Utrecht Centraal houden ProRail en de NS al enige tijd een proef om de reizigers beter te verspreiden over het perron. Daar wordt omgeroepen om niet onderaan de (rol)trappen te wachten. "Je kan met crowd control proberen om mensen op een ander plekje te laten staan. Dat scheelt al heel veel", zegt ProRail. "Op perron 5 en 7 van Utrecht Centraal wijzen we mensen die via de trap naar beneden lopen erop om een stukje door te lopen."

STER reclame