Klant sterker tegen ongewenste sms'jes

Aangepast

Consumenten zijn vanaf vandaag beter beschermd tegen sms-terreur. Aanbieders mogen niet zomaar meer betaling afdwingen als de gebruiker zegt dat hij ten onrechte aan een sms-abonnement vastzit.

Tot nu toe deelde de telecomwaakhond OPTA boetes uit tegen ongevraagde sms'jes waarbij de ontvangers zich niet konden afmelden. Toch kwamen er vorig jaar 7.000 klachten binnen.

Vooral jongeren zijn het slachtoffer. Zo weet Pim Schaffer (16) niet wat hij een jaar geleden deed, waardoor hij vastzat aan een abonnement. "Mijn moeder kwam er na een paar maanden achter dat er een bedrag openstond van 400 euro."

Doorverwijzen

Volgens de nieuwe regels, die zijn opgesteld door het ministerie van Economische Zaken, heeft de consument het recht om niet te betalen voor sms-diensten, waarvan hij zegt dat hij ze niet heeft afgesloten.

De provider kan daar alleen onderuit komen, als hij kan bewijzen dat de consument met een 'goed geïnformeerd besluit' met de dienst heeft ingestemd.

"Wat we nu nog te vaak zagen, is dat de provider doorverwijst naar de sms-aanbieder", zegt Cynthia Heijne van de OPTA. "En die geeft vaak geen gehoor."

Stop

Ook het zusje van Pim, Emma (12), liep in de sms-val. "Ik wilde weten wat mijn IQ was en kwam uit bij een test voor kinderen. Later bleek dat het niet gratis was."

De door ervaring wijs geworden moeder van Pim en Emma liet het er nu niet op aankomen. "Toen kregen we het nummer te horen dat je terug kon sms'en met 'stop' en het was over."

Klanten moeten dus zelf bij de provider aan de bel trekken tegen ongewenste sms'en. Daarnaast treedt de Consumenten Autoriteit op tegen de aanbieders van misleidende diensten.

Op de markt van sms-diensten gaat jaarlijks 200 miljoen euro om.

STER Reclame