Pieter van den Hoogenband ANP

Van den Hoogenband in hitte van Tokio: 'We moeten het ermee doen'

tijd van publicatie

Pieter van den Hoogenband heeft er alle vertrouwen in dat de organisatie van de Olympische Spelen in 2020 om kan gaan met de warme omstandigheden in Tokio.

Dat heeft de chef de mission van de Nederlandse ploeg dinsdag gezegd in de Japanse stad waar hij samen met vertegenwoordigers van de nationale olympische comités de sportaccommodaties bezocht.

De Spelen beginnen over 11 maanden, op 24 juli 2020, en eindigen op 9 augustus. In aanloop naar het evenement zijn er al zorgen over de hitte en de kwaliteit van het water.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Van den Hoogenband heeft vertrouwen in organisatie Spelen 2020
Deze video is alleen in Nederland te bekijken.

"We weten dat de hitte een thema is. Maar daar hebben alle sporters mee te maken, ze moeten er mee omgaan. Topsporters weten dat ze onder alle omstandigheden moeten kunnen presteren", aldus Van den Hoogenband.

Hitte

Vooral de hoge temperaturen in Japan zijn een zorgenkindje voor de organisatie. Dat de temperatuur er in de zomer flink kan oplopen bleek dit jaar al, een hittegolf kostte al zeker 57 mensen het leven.

Om goed voorbereid te zijn op die omstandigheden, worden er dit jaar voor veel olympische sporten zogenoemde testevents georganiseerd. Bij een van die events, op de paralympische triatlon, werd afgelopen weekend het zwemgedeelte afgelast omdat de E.coli-bacterie (ook wel bekend als de poepbacterie) in het water bleek te zitten.

Bij de triatlon voor de vrouwen werd de hardloopafstand ingekort vanwege de hitte.

'Kan alleen maar beter worden'

Volgens Van den Hoogenband, die zelf drie keer olympisch goud won, leveren de testevents essentiële informatie op om de omstandigheden voor volgend jaar te verbeteren.

"De organisatie neemt al die informatie mee om er volgend jaar een nog beter evenement van te maken. Ik ben onder de indruk van hun aanpak."

STER reclame