Gamers testen het schietspel Apex Legends AFP

Walmart stopt met reclame voor gewelddadige games, maar blijft wapens verkopen

tijd van publicatie

De Amerikaanse winkelketen Walmart heeft zijn werknemers opgedragen alle reclameborden en displays met gewelddadige opdrukken weg te halen uit de filialen.

Dat blijkt uit een interne memo die op sociale media circuleert. Bovenaan de aanwijzing staat vermeld dat demo-spelcomputers met een gewelddadige game die in de winkel staan direct moeten worden uitgeschakeld en dat het aanprijzen van dergelijke spellen niet meer mag. Maar de winkel blijft wel wapens verkopen.

De beslissing van de leiding volgt op de aanslag van vorige week, waarbij in een Walmartfiliaal in El Paso 22 mensen om het leven kwamen. Een week eerder kwamen er in een Walmart in Mississippi twee medewerkers om toen een oud-collega daar het vuur opende.

De winkelketen lijkt het besluit te hebben genomen na de toespraak van president Trump maandag, waarin hij onder meer een verband legde tussen de aanslagen in El Paso en Dayton en gewelddadige games. Zo'n verband is de afgelopen jaren door meerdere wetenschappelijke onderzoeken ontkracht.

Respect voor de nabestaanden

Een woordvoerder van Walmart zegt tegen Amerikaanse media dat de maatregelen zijn genomen uit respect voor de nabestaanden. Verder wijst hij erop dat het altijd het beleid is geweest van het bedrijf om op een verantwoordelijke manier wapens te verkopen. Volgens Walmart is er ook na de aanslagen niets veranderd in de bedrijfsvoering.

Walmart is niet het enige bedrijf dat dit soort maatregelen neemt. Sportzenders ESPN en ABC Sports hebben besloten om de uitzending van een esportswedstrijd van het schietspel Apex Legends van dit weekend te schrappen vanwege de aanslagen.

STER Reclame