Bezoekers in Diergaarde Blijdorp

Een dagje dierentuin of museum? Dat is fors duurder geworden

Wie deze zomer een museum of dierentuin bezoekt, moet fors meer betalen dan vijf jaar geleden. Sinds juli 2014 zijn de toegangsprijzen gestegen met gemiddeld 17 procent. In diezelfde periode was de gemiddelde prijsstijging in Nederland zo'n 7 procent.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook de toegangsprijzen voor bijvoorbeeld bioscopen, theaters en concerten stegen bovengemiddeld, met 10 tot 14 procent.

Bij een dagje uit horen verder zaken als eten en drinken, parkeren en (openbaar) vervoer. Ook daar heeft het CBS naar gekeken. Opvallend is dat de parkeertarieven sinds 2014 stegen met 16 procent. Ook voor snacks moet de bezoeker of toerist de portemonnee trekken, met een prijsstijging van 15 procent. Brandstof werd wel goedkoper: de prijs van benzine daalde met 4 procent, van diesel met 5 procent.

Deze bezoekers lijken een hogere entreeprijs niet zo erg te vinden:

Dagjes uit steeds duurder

Waarom lopen bijvoorbeeld de dierentuinen zo uit de pas met de gemiddelde stijging van consumentenprijzen? "Behalve de btw-verhoging investeren dierentuinen ook veel in nieuwe, grotere verblijven voor de dieren", zegt Lisette de Ruigh namens dierentuinen als De Apenheul, Blijdorp, Artis, Ouwehands Dierenpark en Safaripark Beekse Bergen.

Wij willen onze bezoekers liefde en respect bijbrengen voor de natuur. Dat allemaal kost gewoon heel veel geld.

Lisette de Ruigh

Ook verduurzaming draagt volgens haar bij aan de prijsstijging. "Daar zijn we als dierentuinen ook mee bezig, met zonnepanelen en andere nieuwe technieken. Wij willen onze bezoekers liefde en respect bijbrengen voor de natuur. Dat allemaal kost gewoon heel veel geld en dat moet toch worden terugverdiend."

Geen subsidie

Daarbij wijst De Ruigh ook op het feit dat de subsidiekraan in veel gemeentes is dichtgedraaid. Toch denkt ze niet dat dierentuinen het na publicatie van de CBS-cijfers over een andere boeg gooien, om te voorkomen dat de prijzen komende jaren nog verder stijgen. "We trekken ontzettend veel bezoekers, mensen dragen ons een warm hart toe maar eisen ook constant vernieuwing."

En wie slim is, kan volgens haar korting krijgen op de toegangsprijs. "Bijvoorbeeld door acties bij een winkel of bij de Postcodeloterij." Er zijn ook prijsverschillen tussen werk- en weekenddagen. "Dat zorgt voor spreiding van het bezoek en dat hebben dierentuinen graag."

Marktwerking

De Consumentenbond krijgt naar eigen zeggen geen klachten over de gestegen prijzen van musea en dierentuinen. "Als mensen bereid zijn dit te betalen, is het gewoon een kwestie van marktwerking. Het is bovendien geen primaire levensbehoefte", zegt een woordvoerder.

De bond kan zich bovendien voorstellen dat ook dierentuinen en musea te maken hebben met toenemende kosten.

Eerder zocht NOS op 3 al uit hoeveel duurder een dagje uit werd door de verhoging van het btw-tarief begin dit jaar. Stel met onderstaande tool jouw ideale dagje Amsterdam samen en zie hoeveel het scheelt:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl