NOS Nieuws

Victoria's Secret werkt voor het eerst samen met transgendermodel

Lingeriemerk Victoria's Secret gaat voor het eerst werken met een transgendermodel in een van zijn campagnes. Het gaat om Valentina Sampaio. Ze heeft op haar Instagrampagina een backstage-foto geplaatst van een shoot voor het merk.

Een dag later plaatste ze een close-up video van haar gezicht op haar pagina en schreef daarbij: 'Stop nooit met dromen'.

Sampaio is geen onbekende transgender in de modewereld. Ze verscheen eerder op de cover van de Franse editie van Vogue, later ook op de Braziliaanse en Duitse edities. "Eindelijk", reageren haar volgers nu op Instagram. "Dit maakt me zo blij!", zegt een ander.

Victoria's Secret is een aantal keer in opspraak gekomen als het ging om diversiteit en inclusiviteit in campagnes en shows. De marketingbaas van het merk, Ed Razek, kreeg in november veel kritiek na uitspraken die hij deed over het opnemen van transgenders en plussize-modellen in zijn show. "Nee, ik denk niet dat we dat zouden moeten doen. Because the show is a fantasy", antwoordde hij op een vraag daarover.

Modellen die eerder in de shows liepen, onder wie Karlie Kloss en Lily Aldridge, reageerden dat er geen discussie mag zijn over transgenders en GNC (gender non-conforming). Oud-hoofdredacteur van Vogue Magazine Philip Picardi schreef op Twitter: "Wij, als industrie, moeten stoppen met het eren van deze geheimzinnige praal en we moeten verandering eisen. Het feit dat deze show bestaat, zoals het nu in 2018 is, is absurd."

Vlak na het interview van Ed Razek bood Victoria's Secret via Twitter excuses aan:

In de tweet schrijft Razek onder meer: "We hebben transgendermodellen naar de casting laten komen... Maar zoals vele anderen, hebben ze het niet gehaald... Maar dat had nooit iets te maken met hun geslacht. Ik bewonder en respecteer hun reis om te omarmen wie ze werkelijk zijn."

Diverse modellen

Eerder dit jaar kondigde het bedrijf aan te stoppen met de wereldberoemde lingerieshow van Victoria's Secret op televisie. Dat zou niet langer een geschikt medium zijn. "De afgelopen maanden hebben we met een frisse blik gekeken naar ieder onderdeel van ons bedrijf", schreef de directeur in een memo aan zijn medewerkers. "We hebben besloten om anders te gaan denken over de traditionele Victoria's Secret Fashion Show en we denken niet dat reguliere televisie daar nog bij past."

Victoria's Secret kreeg eerder ook kritiek omdat er alleen slanke en vooral witte vrouwen aan de shows meededen. Tegelijkertijd werden andere merken, zoals Rihanna's Savage x Fenty, geprezen om het inzetten van modellen van allerlei maten.

Rihanna gooide hoge ogen met de modeshow van haar lingeriemerk tijdens de New York Fashion Week. Daar presenteerde ze modellen met lichaamstypen "die je gewoonlijk niet in de sexy lingeriereclames ziet":

'Ik wil vrouwen met lichamen die ik nog nooit eerder heb gezien'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl