Van Vleuten na La Course in 2018 EPA

Nederlandse vrouwen winnen vaker bij wielrennen, maar aandacht blijft achter

tijd van publicatie
Geschreven door
Nicole van Batenburg en Sjors Beukeboom
redacteur Sport

Wielerliefhebbers moeten vandaag hun aandacht verdelen tussen de tijdrit en La Course. De eendagswedstrijd voor vrouwen is een van de belangrijkste wedstrijden op de vrouwenkalender. La Course zorgt vaak voor een korte piek in de interesse voor het vrouwenwielrennen, maar de rest van het jaar blijft de aandacht voor de vrouwen nog altijd ver achter.

En dat terwijl de laatste jaren het vrouwenwielrennen in Nederland in de lift zit. Tenminste, als je kijkt naar de prestaties. De Nederlandse vrouwen behoren tot de absolute wereldtop en uit de statistieken blijkt dat zij de laatste jaren meer en meer zijn gaan winnen. Ook in La Course vandaag zijn de Nederlandse vrouwen favoriet.

De Nederlandse vrouwen winnen procentueel bijna vier keer zoveel wedstrijden als de mannen, blijkt uit cijfers van procyclingstats.com:

Het succes is volgens Iris Slappendel, oud-profwielrenner en nu voorzitter van de internationale vakbond The Cyclists' Alliance, te verklaren door het beleid van de Nederlandse wielerunie (KNWU) de afgelopen jaren.

"Zij hebben het vrouwenwielrennen professioneel ontwikkeld", zegt ze. "Er is een goede structuur in begeleiding van talent, er zijn veel dames die een kans krijgen door het grote aantal Nederlandse profteams. Daar plukken we nu de vruchten van." Maar ondanks de vele successen blijft de vrouwelijke wielersport wat betreft sponsorgelden, zichtbaarheid op televisie en media-aandacht ver achter op hun mannelijke collega's.

De Nederlandse Marianne Vos won de eerste editie van La Course in 2014 AFP

Volgens Jeanine Laudy, productiecoördinator bij Eurosport, is het gebrek aan een verdienmodel een van de belangrijkste verklaringen voor de beperkte aandacht voor de sport.

"Het uitzenden van wedstrijden kost veel geld: zo'n 20 tot 30 duizend euro per wedstrijd. Dat is te duur, omdat de kijkcijfers veel lager zijn. Door die beperkte doelgroep verkopen we veel minder reclame", zegt ze. "Een samenvatting is veel goedkoper."

Ook Stephan van der Zwan, een van de eigenaren van de wielerstatistieken-website procyclingstats.com, merkt dat er minder belangstelling voor het vrouwenwielrennen is. "In de weken dat zowel de Giro Rosa voor vrouwen was, als de Tour voor mannen, bezochten minstens vijf keer zoveel mensen de uitslag van de Tour dan van de Giro. Dat gold ook voor de Amstel Gold Race eerder dit jaar."

Amstel Gold Race

De kijkcijfers van het vrouwenwielrennen vallen echter niet tegen, vindt oud-prof Slappendel. "Je ziet echt dat de kloof tussen de kijkcijfers voor de dames- en de herenwedstrijden steeds kleiner wordt." Ze wijst op de kijkcijfers van de Amstel Gold Race voor vrouwen dit jaar. "Dat was de best bekeken race van het jaar, met 1,2 miljoen kijkers in Nederland, Frankrijk, Vlaanderen en Denemarken."

Volgens Daam van Reeth, Sporteconoom aan de KU Leuven, die onderzoek doet naar de kijkcijfers van vrouwenwielrennen, komt dat doordat de vrouwenkoers voor de mannenkoers live uitgezonden werd.

"Er zijn drie mogelijkheden voor het programmeren van live-uitzendingen: uitzenden op een andere dag, uitzenden voorafgaand aan de mannenwedstrijd, of de vrouwen en de mannen tegelijk uitzenden," legt hij uit. Kijkcijfers bewijzen dat het tweede het beste werkt. "Dat was duidelijk te zien bij de Amstel Gold Race, Gent-Wevelgem en La Course vorig jaar", zegt de Belg op Twitter.

Hij denkt dat er in de toekomst ook mogelijkheden zijn om van volgorde te wisselen. "Bijvoorbeeld eerst de aankomst van de mannen en dan vervolgens de finale van de vrouwen live verslaan. Dat werd al toegepast bij enkele tijdritten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk."

Annemiek van Vleuten, winnares van de laatste twee edities, vindt het een goede ontwikkeling dat organisaties van wielerkoersen op het hoogste niveau verplicht worden om de wedstrijden live uit te zenden. "De eerste prioriteit om vrouwenwielrennen verder te ontwikkelen is via live-tv. Pas daarna moeten we gaan discussiëren over zaken als gelijkheid prijzengeld tussen mannen en vrouwen."

STER Reclame