De motorsport is niet langer een mannenwereld NOS
NOS Nieuws Binnenland Motorsport

De slogan 'Bikes before Guys' moet meer vrouwen op de motor krijgen

Een recordaantal Nederlanders was vorig jaar in het bezit van een motorrijbewijs, bijna anderhalf miljoen mensen. Ook steeds meer vrouwen halen hun motorrijbewijs, al groeit het aantal mannelijke bestuurders net zo hard mee. Toch zorgt het toegenomen aantal vrouwelijke motorrijders voor verandering.

De Tourist Trophy (TT), het grootste motorsportevenement van Nederland, die vandaag in Assen was, besteedt dit jaar speciale aandacht aan vrouwelijke motorrijders. Met de campagne Bikes before Guys wil het evenement van de motorsport wat minder een mannenwereld maken.

De vrouwen van Motormeiden TV doen al een aardige duit in het zakje:

'Het is een droom als mijn motor helemaal van roze is'

De slogan is gekozen met een knipoog, vertelt Peter Schorer, woordvoerder van het evenement. "De gedachte is: 'eerst een motor, dan een man'. Of: 'het maakt me niet uit wat mijn man wil, ik ga lekker een stukje motorrijden'."

Maar de campagne heeft een serieuze boodschap, benadrukt hij. "We willen toejuichen dat vrouwen ook op de motor stappen. Voorheen zagen we hier met name vrouwen die met hun man meekwamen, de TT was echt een mannending. Maar sinds een jaar of twee zien we ook groepen vrouwen die gezamenlijk naar de TT komen. Dat is een ontwikkeling die we willen stimuleren."

Ook Tessa Deurloo, die de website Motormeiden.tv startte, ziet dat er een flinke inhaalslag moet worden gemaakt in de motorwereld. Daarom organiseerde ze vandaag een Girls Ride Out, een gezamenlijke tocht van Beilen naar het circuit van Assen. Met een team deelde ze daarnaast badges uit die vrouwen op hun jas of tas kunnen strijken om te laten zien dat ze motorrijden.

Volgens Deurloo vindt de motorbranche de emancipatie van vrouwen "nog wat spannend". "Er gaan steeds meer vrouwen rijden, maar dat zie je nog niet overal terug. Zo hebben lang niet alle rijscholen motoren die geschikt zijn voor vrouwen. Je moet namelijk met beide benen aan de grond kunnen komen. Ook zijn er verhalen van rijscholen die vrouwen ontmoedigen om te beginnen met lessen."

En dat verhoogt de drempel voor vrouwen om met de sport te beginnen, denkt een andere deelnemer van Girls Ride Out. "Veel vrouwen denken: ik doe voorzichtig aan, ik wacht het even af, want er zijn zo veel mannen in deze wereld."

Wereld te winnen

Ook wat betreft motorkleding is er nog veel te winnen. "De meeste pakken zijn ontworpen voor mannen", vertelt Deurloo. "Vrouwen kunnen die in kleinere maten kopen, maar ze zijn niet gemaakt voor het vrouwenlichaam. Terwijl het belangrijk is dat motorkleding goed zit."

"Veel merken lopen echt achter", beaamt TT-woordvoerder Schorer. "Mijn vrouw heeft zich ook suf gezocht naar een mooie jas die niet wappert tijdens het rijden. Daar valt nog een wereld te winnen."

Ook bij de TT zijn er nog stappen te zetten. Hoewel met grote banners aandacht gevraagd wordt voor de vrouwensport, zie je het in de stands nog niet echt terug. "Ik hoop dat er de komende jaren meer winkels komen voor vrouwen, met motorkleding of verzorgingsproducten," zegt Deurloo. "En natuurlijk met meer en betere vrouwentoiletten."

Ondanks de gebreken in de motorwereld denkt het team van Girls Ride Out dat motorrijden alleen nog maar zal groeien. "Wij vrouwen zijn misschien wat afwachtender", voegt een deelnemer toe. "Maar als je opstapt en het gevoel ervaart van zo'n dikke motor onder je kont, dan ben je meteen verkocht."

STER reclame