NOS
NOS Nieuws Binnenland Aangepast

20 jaar Marktplaats: honderdduizenden advertenties, maar niet erotisch

Een stoel voor 5 euro, twee zitkussens voor 15 euro, een kinderstoel voor 10 euro, gratis eierkisten, een draaistoel voor 35, een tafel (het echte pronkstuk) voor 55 euro en een polaroidcamera voor 35 euro: het huis van Annemarie Griffioen staat vol met spullen van Marktplaats.

De advertentiewebsite bestaat 20 jaar. Waar in het begin honderden advertenties op een dag geplaatst werden, zijn dat er nu 350.000. De website maakte begin jaren 2000 een bizarre groei door, en is nog steeds heel populair. Zoals marketingexpert Abdelaziz Aouragh zegt: "Marktplaats is de Google van het tweedehands winkelen".

Spanning van het zoeken

Annemarie begon 12,5 jaar geleden aan haar huis, dat ze heeft omgedoopt tot 'Villa Marktplaats'. "Ik vind het zo leuk om op zoek te gaan op Marktplaats. Een beetje schatzoeken, lekker speuren, de tijd ervoor nemen en dan die spanning van: ga ik iets leuks vinden?" De Marktplaats-fan vindt het belangrijk dat haar gezin niet alles nieuw koopt. "We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor deze wereld. Er komt veel CO2-uitstoot van het produceren van spullen. Er zijn ook heel veel tweedehands spullen die leuk zijn en dan scheelt het misschien een beetje."

Daarnaast is het verhaal achter de spullen belangrijk voor Annemarie. "Je komt bij de mensen thuis en koopt spullen waar een geschiedenis bij hoort. Daarom koop ik ook altijd in de buurt. Niet via de post of online afrekenen, dat vertrouw ik niet helemaal."

Benieuwd naar alle Marktplaats-spullen in het huis van 'koopjesjager - zoals ze zichzelf noemt - Annemarie'? Kijk hier naar de rondleiding in haar huis:

Annemarie speurt en zoekt naar schatten op Marktplaats

Niet alles in Annemaries huis is tweedehands. "Een computer of printer: die koop ik wel nieuw. Maar ik kijk wel altijd eerst op Marktplaats, daarna pas zoek ik in een winkel." Nu is het gezin op zoek naar een shetlandpony, en ja, ook weer op Marktplaats. "Kijk, mijn dochter heeft de pagina nog open laten staan", zegt Annemarie, wijzend naar de computer. "450 euro voor twee pony's, dat is echt een koopje."

Binnenkort verhuist Annemarie. Dat doet ze niet met een volle verhuiswagen, maar op een andere manier. "Eerst gooi ik deze inboedel helemaal op Marktplaats en in het nieuwe huis koop ik weer een nieuwe inboedel. Op Marktplaats."

Waar anders.

Het zijn de Annemaries waar Marktplaats groot mee is geworden. De website werd eind jaren 90 opgezet door Rene van Mullem, die het bedrijf na een paar maanden weer verkocht voor 600.000 gulden, aan kringloopketen Het Goed uit Emmeloord. Frank Crebas zette Marktplaats, samen met programmeur Robin Schuil, op de kaart. Maar daarvoor maakten ze wel een belangrijke keuze: de erotische advertenties moesten eraf.

Een van de belangrijkste trekpleisters voor de website waren de erotische advertenties en die wilden we niet meer.

Frank Crebas

"Wij waren een kringloopwinkel voor het hele gezin en we wilden dat Marktplaats dat ook zou zijn. Een van de belangrijkste trekpleisters voor de website waren echter de erotische advertenties en die wilden we niet meer. Dat was best een risico, want Marktplaats was al druk door die advertenties. Sex sells", vertelt Crebas.

Maar de mannen hadden een missie: dat Marktplaats zo erg familiegericht zou zijn, dat de EO Visie ooit een stukje over hun bedrijf zou kunnen schrijven. Dus schrapten ze de erotiek. Dat bleek een goede keuze. "Doordat we ons richtten op het hele gezin zijn we uiteindelijk doorgegroeid."

En dat stuk in de EO Visie kwam er inderdaad.

Succesvol feestje

In 2000 had Crebas voor het eerst het idee dat ze bezig waren met iets succesvols. "Iemand vroeg me op een feestje wat ik deed. Ik zei: 'iets met internet en advertenties'. Hij reageerde met 'o, zoiets als Marktplaats?'" Het geheim van de website zat in het gemak. "Het was overzichtelijk en er was geen registratiesysteem. Ook laadde de site snel."

Marktplaats startte in een oud donker kantoor, met tweedehands meubels. Frank Crebas leidt je rond:

Van een oud donker kantoor tot enorm bedrijf

Na vier jaar wilde Crebas Marktplaats uitzetten in heel Europa. Ebay werd benaderd om te kijken of samenwerking mogelijk was. Het Amerikaanse bedrijf was daarin niet geïnteresseerd, maar wilde Marktplaats wel overnemen.

Uiteindelijk werd de website verkocht voor 225 miljoen euro. "Ik heb geen spijt dat we het toen hebben verkocht. We hebben een stukje geschiedenis van Marktplaats geschreven. De website was anders nooit zo groot geworden als nu."

Daar is marketingexpert Abdelaziz Aouragh het mee eens. "Ebay heeft heel goed overzicht hoe de markt eruitziet. Ze kochten niet alleen Marktplaats, maar ook bijvoorbeeld tweedehands.be. Zo maakten ze hun positie in de Benelux heel sterk."

Marktplaats is de Google van tweedehands winkelen.

Abdelaziz Aouragh, marketingdeskundige

Door die sterke positie blijft de advertentiewebsite koploper in Nederland, zegt Aouragh. "Marktplaats is de Google van tweedehands winkelen. Om een tweede Marktplaats te worden, zou je wel héél succesvol moeten zijn. Daarom zie je dat concurrenten zich specifiek richten op één categorie, niet op 'alles' zoals Marktplaats doet."

Meer services

Het serviceaanbod wordt daardoor heel specifiek. Een website voor het kopen van tweedehands auto's bijvoorbeeld. "Dit soort bedrijven groeien razendsnel, maar hebben ook marketingsuccessen omdat ze het marketingbudget zo divers inzetten."

Om ervoor te zorgen dat deze bedrijven de koppositie van Marktplaats niet gaan overnemen, moet de advertentiewebsite gaan innoveren, zegt Aouragh. "Die autowebsite waar ik het over had, biedt een service aan waarbij je direct weet wat je auto waard is en waarbij ze je auto meteen kopen. Die services moet Marktplaats ook gaan aanbieden, hierin verliezen ze nog."

Maar dat wordt moeilijk, gaat de marketingexpert verder. "Omdat Marktplaats zo'n divers aanbod heeft, kunnen ze niet per categorie zulke luxe services gaan aanbieden. Daar moeten ze echt over gaan nadenken." Over sociale media hoeft het bedrijf zich geen zorgen te maken.

"Je zag dat Facebookgroepen voor tweedehands spullen heel groot werden, maar Facebook heeft een terugloop in Nederland. LinkedIn en Instagram worden populairder, maar die social media-platformen zijn geen Marktplaats."

Naar Lelystad voor Marktplaats

Dus richten op de services bij het specifieke aanbod, én richten op de de 'echte' doelgroep: vrouwen, lacht Aouragh. "Ik weet niet hoe het kan, maar mijn vrouw is altijd de persoon die iets koopt op Marktplaats, terwijl ik het moet gaan ophalen. Ik heb door Marktplaats het hele land gezien. Stelletjes ontmoet en nutteloze gesprekken gevoerd over onbelangrijke dingen. Het is een ontdekkingsreis. Vaders, echtgenoten, broers: allemaal zijn ze de klos en moeten ze die Marktplaats-spullen ophalen. Ik vraag me af wanneer ik weer moet gaan, haha."

STER reclame