Simpelweg de ramen lappen en even de tuin aanharken is niet meer voldoende om een huis verkocht te krijgen. Particuliere verkopers huren tegenwoordig professionals in om hun woning aantrekkelijker te maken.

Ruim vijftigduizend verkopers hopen vandaag tijdens de NVM Open Huizen Dag mensen voor hun huis te interesseren. Dan moet blijken of professionele hulp ook daadwerkelijk loont.

Het begint al bij het maken van foto's voor een makelaarssite. Veel kopers zoeken eerst op internet voor ze een te koopstaand huis gaan bekijken. Verkopers huren daarom een verkoopstylist in om zo mooi mogelijke foto's van hun kamers maken. Die lopen door het huis en bekijken wat er aan de inrichting verbeterd kan worden. Daarna maken ze foto's.

Marianne Hardeman uit Almere heeft dit ook gedaan. Ze probeert haar woning in Almere al sinds vorig jaar april te verkopen en was erg tevreden over haar stylist. "We zijn het hele huis doorgelopen en het maakt nu echt een ruimtelijkere indruk. Zelf kijk je heel anders naar je inrichting."

Op internet kun je ook tips vinden hoe foto's er vooral niet uit moeten zien. Het mag geen rommeltje zijn en goede belichting is belangrijk om een zo ruim mogelijk effect te krijgen.

Meubileren

Ook leegstaande huizen worden onder handen genomen. Er zijn bedrijven die binnen een paar uur een leeg huis kunnen omtoveren tot een compleet verantwoord ingerichte woning.

Pascal van den Heuvel wil zijn huis in Den Haag verkopen. Hij zit zelf in de makelaardij, maar huurt toch een bedrijf in voor de herinrichting van zijn leegstaande pand.

Zelfs bij hem spelen emoties een rol bij de verkoop. "Je betaalt er een paar duizend euro voor, maar je hoopt het dan toch voor twintigduizend of dertigduizend extra te verkopen. Dat het er leuk ingericht en mooi uitziet is super belangrijk. En je krijgt maar één keer de kans van een eerste indruk."

Hij is onder de indruk van het resultaat. Naar zijn advies is het met natuurlijke kleuren ingericht, want hij wilde geen gekke groene of lila inrichting. En zijn verwachtingen zijn hoog: hij denkt het huis volgende week al te verkopen.

Opleiding

Er zijn in Nederland sinds een aantal jaren heuse opleidingen voor verkoopstylisten. Binnen vier, vijf of zeven dagen mag iemand zichzelf verkoopstylist noemen.

Cursisten leren hoe ze huizen 'verkoopklaar' kunnen maken. Volgens een van de opleidingscentra gaat het "verder dan het eenvoudigweg verschuiven van de bank, het witten van een muur en het plaatsen van een bloemetje". Dit centrum leidt sinds kort ook wooncoaches op. Die maken niet alleen foto's, brochures en plattegronden, maar geven ook rondleidingen aan potentiële kopers. Ze lijken de rol van de makelaar dus voor een deel over te nemen.

Concurrentie

De concurrentie onder verkopers is in ieder geval moordend, want er staan veel meer woningen te koop dan een paar jaar geleden. NVM-makelaars proberen momenteel ruim 144.000 woningen te verkopen. Dat zijn er bijna anderhalf keer zoveel als aan het begin van de financiële crisis. Op de hele woningmarkt wachten ongeveer 193.000 woningen op een nieuwe eigenaar.

Ook staan woningen gemiddeld langer te koop. Dat duurt nu 136 dagen. Eind 2008 deed een verkoper er maar drie maanden over.

En intussen dalen de prijzen. Het CBS meldde eerder deze week dat de huizen in februari gemiddeld 1,5 procent goedkoper waren dan in het jaar daarvoor. Dat geldt vooral voor vrijstaande woningen. De prijzen van appartementen dalen trouwens minder sterk.

Wel worden er sinds twee maanden op een rij weer wat meer huizen verkocht. Afgelopen maand ging het om ruim 9500 woningen. Dat zijn er bijna 8 procent meer dan in februari 2010. Een stemming waar de deelnemers van de Open Huizen Dag misschien wel van kunnen profiteren.

STER reclame