De centrale examens beginnen vandaag. Ruim 217.000 middelbare scholieren maken zich op voor de twee spannendste weken van hun scholierenbestaan. Deze leraren geven een paar handige tips, en leggen uit waar leerlingen goed op moet letten.

Mohamed Lahlimi, docent economie NOS

Mohamed Lahlimi is docent economie op het Van Vredenburch College in Rijswijk. Hij geeft les aan leerlingen van het vmbo.

Waar scholieren vooral voor moeten oppassen, is dat ze niet te snel beginnen met het beantwoorden van de vragen. "Waarmee leerlingen vaak de mist in gaan is dat ze te snel een gedeelte van de opdracht overslaan, zonder te begrijpen waar het nou eigenlijk over gaat", legt hij uit. "Je moet dus niet te snel antwoord geven."

Wat volgens de vmbo-leraar bij meerkeuzevragen kan helpen is om eerst een eigen antwoord te bedenken. "Dan kun je die vergelijken met de gegeven opties op het antwoordenblad en dan kies je voor het antwoord dat er het dichtst bij in de buurt komt."

Volgens Lahlimi is het bij zijn vak heel belangrijk om vooraf de verschillende eenheden te kennen. "Je moet dus weten hoeveel gram er in een kilogram past."

Linda Reemst, docent Nederlands NOS

"Je moet in ieder geval een markeerstift bij je hebben", zegt Linda Reemst resoluut. Ze geeft Nederlands aan havo-leerlingen op de RGO Koningin Julianaweg in Middelharnis. "Dan kun je meteen belangrijke zinnen en signaalwoorden aanstrepen."

Haar "gouden tip" is om oordopjes mee te nemen naar de eindexamens. "Dan ben je volledig gefocust als je al die lange teksten moet doorploegen en raak je niet zo snel afgeleid door medeleerlingen die geluid maken."

In het eindexamen van het vak Nederlands heb je bij veel vragen een maximum aan woorden die je mag besteden aan het beantwoorden van de vraag. Docenten mogen daarom bij het nakijken niet verder lezen dan de woordengrens. Maar er is een 'trucje' om die grens ietwat te rekken, vertelt Reemst. "Als je in je antwoord de vraag herhaalt dan telt alles wat je daarna opschrijft pas mee bij het aantal woorden." Zo kun je een paar woorden "smokkelen".

De examens beginnen vandaag al. Maar volgens de lerares Nederlands kan het nooit kwaad om voor de toets nog even snel de lijst met functiewoorden door te nemen. "Woorden als bijvoorbeeld relativering en analyse komen veel voor in je examen. Het scheelt een boel tijd als je die al tijdens de toets kent."

Joost van Oort, oud-leraar geschiedenis en nu YouTube-docent NOS / Fred Ernst

Joost van Oort werkte tot een jaar geleden als docent geschiedenis. Hij heeft al enkele jaren een goedlopend YouTube-kanaal dat, vooral in examentijd, veel wordt bekeken door scholieren. Op 'Jortgeschiedenis' zijn een boel weetjes over examenonderwerpen van het vak geschiedenis te vinden.

Volgens de YouTube-docent is het verstandig om tijdens het examen genoeg rustmomenten in te lassen. "Leg dus na een uur even je pen neer en ga iets eten of drinken."

Bij het vak geschiedenis hebben scholieren vaak te maken met vragen waarin allerlei "rare" gebeurtenissen worden aangehaald waarvoor je niet kunt leren, zegt Van Oort. "Leerlingen moeten zich daar niet door van de wijs laten brengen, zegt hij. "Examinatoren proberen je op het verkeerde been te zetten met allerlei nieuwe informatie." Scholieren moeten daarom tijdens het eindexamen vooral kijken naar wat ze al wél kennen. "De vraag gaat namelijk altijd over iets wat je hebt geleerd."

Een andere valkuil voor leerlingen kan zijn dat ze "te veel gefocust zijn op het uit hun hoofd kennen van begrippen en jaartallen, zegt de leraar. "Maar het gevaar dat daarachter schuilt, is dat ze dan alleen het begrip kennen maar geen idee hebben in welke context ze het moeten plaatsen. Dus het is belangrijk om naar het grotere plaatje te kijken."

STER reclame