Slagharen

Na de pony's moet ook Spaanse eigenaar Slagharen mogelijk veld ruimen

tijd van publicatie
Geschreven door
Susan Sjouwerman
redacteur Online

Attractiepark Slagharen krijgt mogelijk een nieuwe eigenaar. Het moederbedrijf van Slagharen, het Spaanse bedrijf Parques Reunidos, heeft een overnamebod van ruim 630 miljoen euro gekregen.

Parques Reunidos heeft niet alleen Slagharen in bezit. Het is ook eigenaar van onder meer Bobbejaanland (in België) en Movie Park Germany. In totaal heeft het concern 61 pretparken, dierentuinen en andere entertainmentlocaties binnen en buiten Europa.

Het overnamebod is afkomstig van drie investeringsmaatschappijen: uit Zweden, België en Spanje. Twee van de drie hebben al een groot belang in Parques Reunidos. Samen met de derde maatschappij is nu een bod op de resterende 55 procent van het pretparkconcern gedaan.

Strategie

Pretparken wisselen vaker van eigenaar. Zo werd Walibi Flevo in Biddinghuizen in 1999 verkocht aan Six Flags, waarna het park eind 2004 in handen kwam van een Britse investeringsmaatschappij. Tegenwoordig heet het pretpark Walibi Holland en is het eigendom van het Franse bedrijf Compagnie des Alpes.

Attractiepark Slagharen was sinds de oprichting in 1963 eigendom van de familie Bemboom. Pas in 2012 werd het overgenomen door Parques Reunidos. Het park kreeg recent een facelift: de pony's en houten vakantiehuisjes verdwenen en er kwam een nieuwe achtbaan. En nu staan er dus nieuwe eigenaren aan de deur te rammelen.

Waar komt de interesse van al die kopers - veelal investeringsmaatschappijen - vandaan? Ze willen uiteraard geld verdienen met de parken, maar menig pretpark of dierentuin zit in financiële moeilijkheden.

Met relatief kleine investeringen willen ze een pretpark in een paar jaar tijd weer laten glanzen.

Pieter Cornelis, vrijetijdswetenschapper

Volgens Pieter Cornelis, voormalig strategisch directeur van Toverland en gepromoveerd op investeringen in themaparken, valt er voor nieuwe eigenaren wel degelijk winst te behalen.

"Het hangt er maar net van af met welke strategie je zo'n park overneemt. Investeringsmaatschappijen denken vooral aan de korte termijn. Met relatief kleine investeringen willen ze een pretpark in een paar jaar tijd weer laten glanzen. Dan gaan de bezoekersaantallen en de uitgaven per bezoeker omhoog. Met behulp van die cijfers kunnen ze het pretpark doorverkopen voor een hogere prijs."

Dat pretparken nogal risicovolle investeringen zijn - denk alleen al aan de invloed van weersomstandigheden op bezoekersaantallen - houdt dit soort bedrijven niet tegen. "Deze clubs hebben vaak een hoop beleggingen, verspreid over allerlei sectoren. Dat maakt het risico om heel veel te verliezen minder groot", zegt Cornelis.

Tevredenheid

Dat investeerders hun intrede doen en pretparken in hoog tempo doorverkopen, klinkt als een slechte zaak voor bezoekers. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld met de toegangsprijzen en de gastvrijheid?

Volgens Cornelis hoeft de pretparkbezoeker niet meteen te vrezen. "Op korte termijn is zo'n overname juist wel positief. De nieuwe eigenaren zullen het pretpark met zichtbare investeringen aantrekkelijker willen maken. Ze zetten een nieuwe attractie neer en je kunt opeens sparen voor kaartjes met korting."

Toch kunnen overnames een pretpark op lange termijn opbreken. "Een investeringsmaatschappij is het niet te doen om tevredenheid van bezoekers, maar om de aandeelhouders", zegt Cornelis.

"Een eigenaar die er langdurig is, heeft een andere strategie. Denk aan de Efteling: daar wordt constant geïnvesteerd in zaken die misschien niet zo zichtbaar zijn, maar wel ontzettend belangrijk voor de sfeer. Zoals de medewerkers. Mede daardoor doet de Efteling het al jaren zo goed."

STER reclame