Donkere wolken boven de Boeings op het vliegveld bij Seattle Floor Schoonebeek / NOS

Boeing gaat minder Boeing 737 MAX-toestellen produceren de komende tijd. De productie gaat van 52 vliegtuigen per maand naar 42 vliegtuigen per maand. Ook gaat de vliegtuigfabrikant een panel oprichten om het design van het vliegtuig-type te onderzoeken. Deze stappen neemt Boeing na twee crashes in vijf maanden waarbij in totaal 346 mensen om het leven kwamen.

De Boeing 737 MAX-toestellen staan wereldwijd al weken aan de grond. Deze problemen met de vliegtuigen van Boeing kosten de vliegtuigbouwer dagelijks honderden miljoenen euro's. Maar het aan de grond houden van de 737 MAX-toestellen treft niet alleen het boegbeeld van de Amerikaanse luchtvaart. Het raakt een hele industrie.

Boeing werd ruim een eeuw geleden opgericht in Seattle. Vandaar dat vooral in deze stad de problemen als een mokerslag aankomen. "Boeing zorgt voor 45 procent van mijn opdrachten. Daarom zijn ze zo belangrijk. Als er iets zou gebeuren met Boeing, zou ik de helft van mijn personeel verliezen", zijn de zorgen van Binh Mach, de directeur van een metaalbewerkingsbedrijf.

Hij is een van de velen. Seattle is groot geworden door Boeing. Meer dan 80.000 mensen in deze regio werken direct of indirect voor de vliegtuigfabrikant. Het leven van het gros van de inwoners is verweven met Boeing. Als deze banen wegvallen, kan dat leiden tot een leegloop en raken de lokale ondernemers hun klanten kwijt. Daarnaast heeft bijna iedereen wel familie of vrienden die in dienst zijn van het bedrijf.

"De laatste jaren vestigden meer grote bedrijven zich in deze staat, zoals Microsoft en Amazon. Maar nog steeds werken de meeste mensen voor Boeing", zegt Binh Mach.

Binh Mach, de CEO van een metaalbewerkingsbedrijf Floor Schoonebeek / NOS

Ook buiten Seattle wordt met argusogen naar de ontwikkelingen gekeken. Vanuit elke Amerikaanse staat, maar ook vanuit de rest van de wereld, leveren bedrijven hun diensten aan de luchtvaartgigant. De 13.000 leveranciers van Boeing verdienen daar gezamenlijk 60 miljard dollar aan.

De grootste kritiek is dat Boeing de slager was die zijn eigen vlees keurde. De toezichthouder FAA legde de veiligheidsinspecties bij Boeing zelf neer.

Dat was ooit anders. "Toen ik bij Boeing werkte, deed de FAA altijd zelf de veiligheidstesten. Dat lieten ze nooit door anderen doen", herinnert Peter Lemme zich. Hij was jarenlang ingenieur voor Boeing. Tegenwoordig levert hij online kritiek op de fabrikant en de FAA. "Er zaten fouten in het ontwerp van het vliegtuig. Toen deze naar boven kwamen uit de testen maakten ze daar geen melding van."

Hij vindt bovendien dat Boeing de software in de 737 MAX-toestellen niet goed op menselijk handelen had ontworpen. "Ik denk dat ik hetzelfde had gedaan als de piloten, maar dat bleek dus niet de juiste keuze te zijn."

Kijk hieronder naar de reportage die correspondent Arjen van der Horst maakte over wat de problemen bij Boeing betekenen voor de vele toeleveranciers:

Toeleveranciers Boeing komen mogelijk in de problemen door 737 MAX

Toch is Lemme van mening dat dit Boeing niet de kop gaat kosten. Zelfs niet als de vliegtuigen nog een paar maanden aan de grond moeten blijven. Al is het de vraag hoe dat zit bij de vele toeleveranciers die een stuk kleiner zijn.

Maakt Boeing andere bedrijven ziek?

"Als Boeing niest, denk ik dat meer dan 50 procent van de bedrijven in de staat Washington (waar Seattle in ligt) de griep krijgt. Iedereen zou dan thuis moeten blijven en niets te doen hebben."

Of we dit nu al een griep kunnen noemen, vindt Binh Mach lastig te zeggen. "Maar als ze de 737's nog langer aan de grond moeten houden, loopt de hele productieketen vast."

STER reclame