Een van de kledingstukken uit de ProRail-campagne ProRail

NS en vakbond onthutst door ProRail-campagne met gescheurde kleding

time icon Aangepast

De NS en vakbond FNV Spoor zijn niet te spreken over de nieuwste ProRail-campagne om spoorongelukken te voorkomen. Gisteren lanceerde de spoorbeheerder een 'kledinglijn' met kapotte jassen en broeken die kopieën zijn van kledingstukken die slachtoffers droegen.

"De campagne gaat voor velen van ons echt te ver. Ik vind het gebruik van de beelden ongepast", schrijft NS-directeur Marjan Rintel in een intranetbericht aan haar collega's. "Met deze campagne heeft ProRail geen oog voor onze machinisten en hoofdconducteurs. Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit."

"Bizar, dit kan echt niet", zegt FNV-bestuurder Henri Janssen. "De campagne moet direct uit de lucht." Van zijn achterban heeft hij gehoord dat er machinisten en conducteurs zijn die afgelopen nacht niet konden slapen. Anderen maken zich zorgen over hun collega's.

NS stelt dat de campagne de medewerkers herinnert aan traumatische ervaringen op de trein waarbij ze betrokken zijn geweest. Personeel dat steun nodig heeft, kan zich melden bij de eigen NS-hulporganisatie Vangrail.

Gisteren werd de kledinglijn van ProRail gepresenteerd. Mike Lingen overleefde zelf een spoorongeluk en werkte mee aan de campagne om jongeren te wijzen op de gevaren:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Mike, slachtoffer van een spoorongeluk, werkte mee aan de kledinglijn

Ook op Twitter reageert het NS-personeel woedend. "Ik vind dit als machinist heel erg confronterend! Heel erg ongepast zelfs!", zegt een machinist uit Utrecht. "Ik steun jullie in een strijd tegen roekeloos gedrag, maar ik laat me door een spoorbeheerder niet weer in die molen van ellende drukken waar ik gv* net uit ben", foetert Edwin.

"Ik ben machinist en krijg hier een trauma van", twittert Roy Boxem. "Ik zie het kledingstuk, het gezicht, de persoon, de situatie en ruik de lucht."

Ook mensen die zeggen dat ze nabestaanden zijn van slachtoffers van spoorongelukken laten via sociale media weten dat ze de actie van ProRail smakeloos vinden. Via Twitter betuigen ze steun aan de verontwaardigde machinisten en de vakbond.

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur vindt de campagne ook te ver gaan. "De campagne zoals die nu is neergezet raakt machinisten en nabestaanden van mensen die omkwamen op het spoor onnodig hard. Ik vind het belangrijk dat ProRail recht doet aan deze gevoelens."

ProRail zegt in een reactie op de ophef dat het bedrijf het vervelend vindt dat de NS-medewerkers zich geraakt voelen. "We hebben zeker over de impact nagedacht, maar dit is helaas nodig om jongeren te bereiken. Dat lukt niet met een poeslieve campagne."

De spoorbeheerder wijst er verder op dat de campagne juist ook bedoeld is om dit soort trauma's voor het spoorpersoneel te voorkomen. "Het wordt drukker op het spoor en niks doen is geen optie."

In tegenstelling tot NS kan spoorvervoerder Arriva zich wél vinden in de campagne van ProRail. "Uit een eerste navraag in al onze verschillende treinregio's blijkt dat ook treinmedewerkers inzien dat een 'zachte' campagne waarschijnlijk niet het gewenste effect heeft onder jongeren", aldus Arriva. De vervoerder hoopt dat de campagne juist veel jongeren bereikt.

STER Reclame