Veel animo voor petitie tegen 'racistisch' Hornbach-spotje met Aziatische vrouw
Een petitie tegen een reclamespotje van bouwmarkt Hornbach is inmiddels ruim 20.000 keer ondertekend. De actie is gericht tegen de campagne 'Zo ruikt het voorjaar', die discriminerend zou zijn tegenover Aziatische vrouwen. Het aantal ondertekenaars loopt snel op.
In het filmpje is te zien hoe een Aziatische vrouw de zweetlucht opsnuift uit een T-shirt dat eerst werd gedragen door een klussende blanke man. Ze lijkt in extase terwijl ze dat doet. Critici noemen de reclamespot op sociale media "racistisch, seksistisch en walgelijk".
De petitie is een idee van een Zuid-Koreaanse vrouw die in Keulen woont. Zij noemt de reclame een vernederende uitbeelding van een Aziatische vrouw. Ze zegt dat de campagne het leven voor Aziatische vrouwen in Duitsland bemoeilijkt en wil dat die onmiddellijk wordt stopgezet.
'Onze reclame is niet racistisch'
De initiatiefnemer wil ook dat de top van Hornbach excuses maakt, maar de bouwmarkt lijkt dat niet van plan. In een reactie op Twitter schrijft het bedrijf dat de reclame niet racistisch is, maar is bedoeld "als aanklacht tegen de toenemende verstedelijking en afnemende kwaliteit van leven in steden".
"De geur van het voorjaar is daar alleen verkrijgbaar in automaten. Dat geldt voor iedereen, niet alleen voor Aziatische mensen", voegt Hornbach eraan toe. Vervolgens plaatste het bedrijf nog twee versies van het gewraakte fragment op sociale media, maar dan met een blanke vrouw en blanke man. Critici wijzen erop dat die spotjes nergens anders te zien zijn.
Een van de andere versies die Hornbach op Twitter plaatste:
De bouwmarkt lijkt ook niet van plan te zijn de reclamecampagne stop te zetten. De Nederlandse tak van het bedrijf was niet bereikbaar voor commentaar. Op sociale media heeft Hornbach wel gezegd in gesprek te willen gaan met mensen die aanstoot nemen aan het spotje.