EPA

"IJsland stond al een tijdje op mijn bucketlist, de mooie natuurparken en Reykjavik ontdekken natuurlijk." Eind juli zou de 19-jarige Maik Sportel met Wow Air naar IJsland vliegen voor een 8-daagse vakantie. Maar nu die vliegmaatschappij alle vluchten heeft geannuleerd en er een faillissement aankomt, gaat dat niet meer door.

Aan de retourvlucht en accommodaties had hij in totaal zo'n 600 euro uitgegeven. "Ik ben scholier en dan is dit toch een fiks bedrag om zomaar kwijt te raken", zegt de inwoner van Sappemeer. Met een bijbaan bij een bouwmarkt had hij het geld bijeen gespaard voor de vakantie.

Maik twijfelt nog of hij nog meer geld gaat uitgeven om met een andere maatschappij naar IJsland te vliegen, of dat hij helemaal niet meer gaat. "Als ik mijn accommodatie annuleer, ben ik ook mijn geld daarvoor kwijt."

iDeal: geld kwijt, creditcard: geld terug

Maik betaalde zijn vlucht met Wow Air via iDeal. Daardoor kan hij hoogstwaarschijnlijk fluiten naar zijn geld. Voor mensen die een vlucht betaalden met hun creditcard ziet het er beter uit. Zij kunnen via hun creditcarduitgever het bedrag terugeisen.

"Klanten kunnen transacties bij Wow Air bij ons betwisten op het moment dat de dienst niet is geleverd of duidelijk is dat de dienst niet zal worden geleverd", zegt Roland Kroes van ICS. Dat bedrijf geeft Mastercard- en Visa-creditcards uit namens ABN Amro, SNS, ASN Bank, de ANWB en De Bijenkorf.

"Dat moet wel aan de hand van de juiste documentatie. Een algemene screenprint van de website voldoet hierin niet. Klanten moeten echt een mail of ander schrijven van Wow Air of de curator hebben, aan hen gericht, dat de vlucht niet doorgaat."

ICS controleert de betwisting en vergoedt de klant dan. Het bedrijf krijgt dan volgens de regels van Visa en Mastercard het geld weer terug van de bank van Wow Air. En die bank moet zich vervolgens bij Wow Air melden als schuldeiser.

Heb je een creditcard, dan is het goed om te weten dat je dit voordeel hebt.

Joyce Donat, Consumentenbond

De Consumentenbond roept mensen op goed na te denken als ze een vlucht boeken. "Wees bewust dat met een creditcard je aankopen verzekerd kunnen zijn en je foutieve betalingen tot op zekere hoogte terug kan krijgen", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond.

"Bij iDeal is het een overschrijving en weg is weg. Een creditcard kost wel geld en niet iedereen kan er een krijgen. Maar heb je er een, dan is het goed om te weten dat je dit voordeel hebt."

540 euro verloren, nieuwe vlucht zou 700 euro kosten

Ook de 36-jarige Barry Zander uit Amsterdam is gedupeerd door het einde van Wow Air. Hij zou op 18 april voor vijf dagen naar IJsland gaan om mee te doen aan een dart-toernooi. "Ik heb 540 euro betaald. Ik heb meteen gezocht naar alternatieve vluchten, maar de goedkoopste was 700 euro. Dat vind ik te veel, dus ik denk niet dat ik nog ga."

Ook hij had betaald via iDeal. "Ik ben al zes keer eerder naar IJsland gevlogen. Normaal betaal ik altijd met creditcard, maar ik zag nu dat het ook met iDeal kon en dacht, dat is nog gemakkelijker. Maar nu ben ik mijn geld kwijt. Ik heb wel een doorlopende reisverzekering, maar daar valt dit niet onder. En mijn bank kon ook niks voor me doen."

'Voortaan gerenommeerde maatschappij en met creditcard'

"Ik heb mijn lesje wel geleerd", vervolgt Barry. "Ik boek voortaan liever voor zes tientjes meer bij een gerenommeerde maatschappij dan voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. En vanaf nu betaal ik een vlucht altijd met creditcard."

Hij zou slapen bij IJslandse vrienden, dus Barry had geen geld uitgegeven aan accommodaties. "In plaats van darten op IJsland ga ik nu maar meedoen aan de Amstel Gold Race op 21 april. Ook sportief en beter voor mijn lever", zegt hij lachend. "Want darten is toch een kroegsport, er wordt gedronken."

Pakketreis: touroperator moet het regelen

Reizigers van wie de Wow Air-vlucht onderdeel was van een pakketreis, hebben ook geluk. Reisorganisatie moeten namelijk een alternatief voor ze regelen of de hele reissom terugbetalen.

"Helaas heb ik geen pakketreis geboekt, maar het ticket zelf gekocht", zegt de Vlaamse Steffie Geysens. In juni zou ze met Wow Air van Brussel naar New York vliegen om een paar weken in Amerika en Canada rond te reizen.

De faillissementsverzekering van 17 euro heb ik meteen aangeklikt.

gedupeerde Steffie Geysens

"Ik had gelukkig alleen een ticket voor de heenreis gekocht voor 280 euro. Want terug vlieg ik vanuit Canada met een andere maatschappij. Ik heb gisteren meteen in paniek een andere vlucht geboekt, van Schiphol naar New York met Icelandair voor 480 euro."

Ze kocht die vlucht via een ticketwebsite die ook een faillissementsverzekering aanbiedt. "Die heb ik meteen aangeklikt voor 17 euro extra. Ik dacht: dit gaat me niet nog een keer gebeuren."

"Als je geen creditcard hebt, dan kun je inderdaad overwegen zo'n verzekering bij je ticket te kopen", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Helaas zien we vaker dat vliegmaatschappijen failliet gaan. Het hangt misschien ook af van bij welke maatschappij je boekt, maar denk er even over na."

STER reclame