NOS

Twee weken brexit-uitstel komt Nederlandse ondernemers niet slecht uit

time icon
Geschreven door
Nik Wouters en Joukje Beiboer
economieredactie

Het uitstel van brexit lijkt Nederlandse ondernemers goed uit te komen. Twee derde heeft zich namelijk niet of maar een beetje voorbereid op een vertrek van de Britten, blijkt uit nieuwe cijfers van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ook in de Nederlandse havens moet nog veel gebeuren om de export naar het Verenigd Koninkrijk ook na een Brits vertrek uit de Europese Unie soepel te laten verlopen. Deal óf geen deal.

Bij een no-deal-brexit moeten vrachtwagens met varkens bij binnenkomst in de EU bijvoorbeeld gekeurd worden. Op dit moment kunnen de voertuigen nog gewoon doorrijden in de havens. De benodigde controleposten zijn er op dit moment - drie weken voor May's nieuwe deadline - nog niet.

Paardenstal wordt controlepost

Inmiddels liggen er wel drie aanvragen voor controleposten bij de Europese Commissie. Die moet de plannen nog goedkeuren. "Ik hoop dat we volgende week uitsluitsel krijgen", zegt Joop van de Wetering van Wetering Veestallen en Transport. Hij werkt samen met het bedrijf Grecon Bodemtechniek en het ministerie van Landbouw aan een tijdelijke controlepost bij Hoek van Holland.

De voormalige paardenstal waar de controlepost zou moeten komen, moet nog voor de brexit opnieuw ingericht worden en er moet nog een parkeerplaats bij gemaakt worden. Of drie extra controleposten genoeg zijn, durft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet te zeggen. De waakhond weet niet hoeveel dieren er vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland komen.

De NVWA is, in het geval van een no-deal-brexit, ook nog op zoek naar vijftig dierenartsen die de dieren in de controleposten gaan keuren. Zij moeten deels uit het oosten en het zuiden van Europa komen, want in Nederland zijn er niet genoeg mensen met de juiste opleiding.

Ook de Rotterdamse haven kan de twee weken extra tijd goed gebruiken, want veel bedrijven zijn nog niet aangesloten op het systeem dat wordt gebruikt bij de export naar het Verenigd Koninkrijk. "We gebruiken die twee weken om bedrijven erop te attenderen dat ze zich moeten registreren", zegt Mark Dijk van Havenbedrijf Rotterdam.

De haven gaat er vanuit dat 10 tot 15 procent van de vrachtwagens niet alle benodigde voorbereidingen heeft getroffen en daardoor straks mogelijk in de problemen komt. Daarom zijn er tijdelijke parkeerplaatsen gecreëerd waar straks zo'n 700 vrachtwagens kunnen wachten tot de papieren in orde zijn.

Overgangsakkoord

Maar het uitstel leidt ook tot meer onduidelijkheid, zegt Kees van Neele, douane-manager bij Neelevat. Hij exporteert met zijn bedrijf goederen naar het Verenigd Koninkrijk. "Wordt het 29 maart, 12 april, 22 mei, of komt er twee jaar uitstel? En dan is er ook nog een kans dat het helemaal niet doorgaat. We hebben zoveel tijd en geld geïnvesteerd. Deze situatie is en blijft van de gekke."

"Wij hopen dat het Verenigd Koninkrijk erin slaagt om voor de deadline van 12 april met een akkoord te komen", zegt een woordvoerder van VNO-NCW en MKB Nederland. "Alleen een deal geeft echte zekerheid. Dan is er een overgangsakkoord tot eind 2020 waarin alles hetzelfde blijft. Het risico op een no-deal blijft echter aanwezig."

STER Reclame